Co w KAS-ie piszczy...


Głosy uczestników na spotkaniu Zespołu ds. KAS Rady Dialogu Społecznego (2.06.2016) – obszerne fragmenty.

 

Paweł Szałamacha - Minister Finansów:

W naszym przekonaniu obecny ustrój instytucjonalny polskiej skarbówki przypomina sytuację, w której funkcjonowałyby 2 albo nawet 3 równoległe straże pożarne, z których jedna zajmuje się gaszeniem pomieszczeń w domu z parzystymi numerami, druga z nieparzystymi, a jeszcze trzecia pozostałych budowli. Jest to dysfunkcjonalna struktura, ale nie jest to tylko subiektywna diagnoza Ministerstwa Finansów, ale też organizacji zajmujących się oceną funkcjonowania takich służb w krajach OECD. Podzielenie kompetencyjne powoduje bardzo duże problemy z jakością działania administracji, z wymianą danych, z poborem danin. W związku z tym powrót do koncepcji sprzed 8 lat i jeden z filarów zwiększenia poboru podatków oprócz zmian prawa podatkowego. Cele do osiągnięcia muszą być zrozumiane w Radzie Dialogu Społecznego z uwagi na wymiar racji pracowniczych. temu służby szereg spotkań, które my odbywamy w całym kraju. My nie bagatelizujemy tego wymiaru, wręcz uważamy, że on jest jednym z warunków sukcesu, gdyż każda organizacja opiera się o ludzi. jeżeli nie będziemy w stanie przekonać pracowników, że w nowym KAS ich miejsce pracy nie będzie atrakcyjnie prestiżowo i pod względem wynagrodzeń, jeżeli oni nie będą wnosić pozytywnych zmian lub kontestować zmiany, to cel podstawowy – jakim jest oparcie działań Państwa na dochodach własnych – nie zostanie spełniony. Nie jesteśmy tego w stanie zrobić w kontrze do pracowników. Musimy ich przekonać, dać szansę na rozwój zawodowy i połączyć to z wymiarem materialnym – pierwsze kroki uczyniono już w tym roku poprzez podwyżki dawno nie widziane w skarbówce,. będzie to także konsekwentnie czynione w następnych latach. Ale podstawowe pytania pozostają: na jakich warunkach zostaną zatrudnieni, co będą robić, gdzie będą pracować. Jesteśmy świadomi ryzyka z tym związanego. Na koniec chcemy zarazić entuzjazmem te kilkanaście tysięcy funkcjonariuszy celnych i kilkadziesiąt tysięcy w skarbówce właściwej. Taki cel sobie postawiłem, razem z min. Banasiem.

 

Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:

Pewne zapisy trzeba było koncepcja nie jest nowa, projekt był skończony i uzgodniony ze związkami zawodowymi 8 lat temu. Dokonano jednak troszeczkę zmian, między innym jeżeli chodzi o ten pion kontroli skarbowej. W poprzedniej wersji był wyodrębniony pion kontroli skarbowej. Teraz uznaliśmy że trzeba połączyć całość . Robiliśmy eksperymenty  z których wynikało, że te służby nie współpracują jako odrębne służby. Tymczasem skutek jest taki, że w UE mamy największa lukę podatkową w wysokości 26%. tam, gdzie dokonano konsolidacji luka ta jest wielokrotnie mniejsza. Jednym z celów jest zintegrowanie systemów informatycznych, co nie udało się wcześniej z uwagi na utratę władzy. Brak konsolidacji wykorzystują grupy przestępcze. Musi być silne państwo i dobre warunki dla uczciwych przedsiębiorców. To jeden z głównych celów. Musimy usprawnić system działania w sensie walki z szarą strefą i przestępczością. Samo zintegrowanie sytemu bez konsolidacji struktur nie da dobrych efektów. Musimy dojść do tego, że w ciągu kilku godzin będziemy mieli dane, gdzie kontrolować – nie w czasie kilku miesięcy. Koszty funkcjonowania też są bardzo wysokie.  Bank Światowy i MFW uważają, że musimy iść w kierunku konsolidacji służb. Jestem głęboko przekonany, że po konsolidacji będzie dużo lepiej, już zaczyna działać jednolity plik kontrolny. Dopiero ścisła współpraca z Min, Jasińskim pokazuje, że pokazują się dobre efekty. Ale to wszystko wymaga nowej ustawy i prawa podatkowego. Wierzymy, że pracownicy i Państwo w tym pomogą. Zresztą już pomagaliście, bo była praca w zespołach roboczych. Projekt jest już w Sejmie.

Priorytetem jest to, żeby pracownicy znaleźli się w lepszej sytuacji , jeżeli chodzi o wynagrodzenia. Podjęliśmy decyzje i są już efekty, że 60% ludzi zarabiało poniżej 2800 złotych. Przyjęliśmy minimalne wynagrodzenie to 3000 złotych i to wynagrodzenie będzie rosło co rok. Chcemy stworzyć lepsze warunki pracy – są urzędy skarbowe o fatalnych warunkach. Będziemy kierować pracowników tam, gdzie są najlepsze warunki, Walkę z przestępczością zorganizowaną będzie prowadził pion celno-skarbowy, gdzie pracownicy będą mieli i status funkcjonariuszy. Połączymy uprawnienia, które są dzisiaj w wywiadzie skarbowym i w ogóle w UKS oraz w Służbie Celnej. Muszą tam być zatrudnione osoby najbardziej sprawę pod względem intelektualnym, ale i fizycznym, ale i kompetencyjnym – muszą to być jedni z najlepszych pracowników. I tam znajdą oni swoją pracę, ale też muszą cechować się pewną odwagą, bo to nie będzie łatwa praca. Powiedzmy uczciwie, przez ostatnie lata nie podejmowano działań przeciwko wielkim przestępcom, oszustom, którzy czuli się tutaj bezkarnie, kontrole skupiały się na niższym poziomie, tam, gdzie nie było większych zagrożeń. Teraz podejmiemy walkę z tymi, którzy wyłudzają miliony, a czasem miliardy i zderzymy się z dużym oporem i wielkim niebezpieczeństwem. Tego musicie mieć świadomość. I po to system, który zapewni bezpieczeństwo pracowników i ten pion, który będzie wykonywał „twarde kontrole”. I drugi pion „miękkich kontroli”, który teraz jest na poziomie urzędów skarbowych – kontrole sprawdzające i postępowania kontrolne. Tu będzie zatrudnionych większość pracowników o statusie pracowników służby cywilnej. Chcemy spowodować, żeby tu było nie mniej 3000 zł brutto plus dodatki. Nie możne być tak , jak teraz, że teraz są tak duże rozbieżności w wynagrodzeniach. Musimy być tego świadomi, jako pracownicy i obywatele. Jest to nasz wspólny interes i nie ma odwrotu, jeżeli chcemy, żeby ściągalność była większa.

 

Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:

Czy była sporządzona merytoryczna ocena działania poszczególnych służb. Ustna ocena była bardzo zła, więc pewnie są odpowiednie materiały – prosimy o ich przedstawienie.

Państwo i teraz i wcześniej mówili, że za złe wyniki działania odpowiedzialne są bezpośrednio podległe służby. Skoro tak, dlaczego nadal w tych służbach, jeżeli nie na pierwszym, to na drugim lub trzecim miejscu w kierownictwach zakładów pracy te osoby, które przez ostatnie 8 lat przyczyniły się walnie do tego, że jest tak, a nie inaczej?

Czy prawdą jest, że Państwo zamierzają ustawę o KAS przeprowadzić jako projekt poselski „szybką ścieżką”, co by oznaczało, że nie będziemy mieli czasu na wniesieni uwag i nie będzie nawet mowy – jak deklarował na ostatnim spotkaniu min. Jasiński o 30 dniach, ale też o 21 dniach, ale w praktyce będziemy pozbawieni takich możliwości, jak mieliśmy 8 lat temu (kilka miesięcy konsultacji i uzgodnień)?

Skutkiem tych konsultacji był projekt akceptowany przez ZZ, a teraz te rozwiązania są wyjątkowo nieprzyjazne pracownikom i funkcjonariuszom, a obawy są bardzo duże.

 

Mieczysław Sajler - Wiceprzewodniczący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:

To jest ustawa zupełnie inna, niż była. Pan Minister powiedział, że chcecie zdobyć zaufanie ludzi pracujących w służbach celnych i skarbówce. Proszę powiedzieć, w jak sposób ci ludzie mają zaufać, skoro panuje totalna dezinformacja, GIKS udzielał w czasie spotkań informacji zupełnie innych, niż to wynika obecnie z ustawy, więc ciężko jest zaufać. (Szałamacha: nie ma takiej dezinformacji, to osoby, które chcą zatrzymać tą reformę ciężko pracują nad dezinformacją, ale z naszej strony nie ma, Panie Przewodniczący, to jest po prostu nieprawda – traktujmy siebie poważnie).

 

Mieczysław Sajler - Wiceprzewodniczący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:

Panie Ministrze! Brałem udział w zespołach, ale strona społeczna nie miała żadnego wpływu na treści ustaw. Zespoły zostały rozwiązane, a przedstawione ustawy są zupełnie inne, niż te poprzednie procedowane w zespołach.

 

Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący ZZ Pracowników Egzekucji Administracyjnej:

Intencja i cel ustawy jest słuszny, ale bez ludzi nic tego nie wyjdzie. Dziś jest wielka panika, trzeba ludzi uspokoić – są pogłoski, że będzie „opcja zerowa” ludzie się  boją. A z takimi ludźmi nie zrobi się reformy. Ludzie musza wiedzieć, co ich czeka, muszą buc odpowiednio przygotowani, bo trzeba do tego wyzwania się przygotować. Proszę, aby pamiętać o czynniku ludzkim. Każdy ma na utrzymaniu bliskich, musimy wiedzieć, co nas czeka.

 

Barbara Smolińska - Przewodnicząca Zrzeszenia ZZ Służby Celnej RP:

Brak włączenia pracowników terenowych do prac nad projektem. Nawet w PKP przy zmianach ustawowych jest określone przepisami, jak będą przychodzić pracownicy do nowych służ i że ci, którzy nie chcą przyjąć nowych warunków w MSWiA, mogą pozostać na dotychczasowych stanowiskach. Niepokój jest we wszystkich służbach, brak też zapisów o gwarancji dotychczasowego  wynagrodzenia wraz dodatkami. Niepokój też budzi brak rzetelnej informacji.

 

Paweł Szałamacha - Minister Finansów:

Argument (zarzut) braku rozmów przed upublicznieniem projekt. Trudno – najpierw pracujemy na projektem, potem nad nim dyskutujemy. A osoby pracujące nad projektem to osoby bardzo często wywodzące się z organów celnych czy skarbowych (np. Pani dyr. Łopianowska, która pracowała w administracji skarbowej (kilka lat wcześniej – dop. wł.). Pracujemy wewnętrznie, nie jesteśmy w stanie [podczas pracy nad projektem wysyłać drafty robocze. Podnosili to też podczas wcześniejszych spotkań pracownicy, którzy mówili – o czym rozmawiamy, skoro projekt nie został jeszcze upubliczniony. Jest teraz czas na to, żeby to przedyskutować.

Wyartykułowano pragnienie kontynuacji i zmian. Nie twierdzimy, że winni obecnego stanu pracownicy. Uważamy, że to wina kierownictwa politycznego, które zajmowało się czym innym, np. mrożeniem wynagrodzeń w skarbówce – co doprowadziło akurat do sytuacji dramatycznej, np. ,utraty godności, możliwości naboru, braku motywacji, brak możliwość zmierzenia się z profesjonalistami, itp.

Zamiarem jest przedyskutowanie ustawy, bo są emocje. przepisy zawierają ścieżkę przejścia. Wszyscy pracownicy dostaną propozycją zatrudnienia w KAS, ale potem przez kilka miesięcy dostaną nową propozycję, bo musimy zarządzać personelem. Po to robimy tą operację, aby dokonać funkcjonalnego zlania się tych struktur. Będą brane pod uwagę i doświadczenie i kompetencje i miejsce zamieszkania (żeby nie było to dolegliwe). Będziemy musieli personel przekierować tam, gdzie są realne pieniądze. Duża część zajmuje sprawdzaniem dochodu, różnice regionalne powodują, że musi być dodatkowa rekrutacja (np. Mazowsze).Chcemy przeskoku jakościowego w administracji.

Chcemy, żeby był to projekt poselski, żeby był uchwalony w lipcu, może w pierwsze czytanie w czerwcu, może w lipcu,  będzie kilkadziesiąt aktów wykonawczych, w tym siatka i struktura urzędów.

 

Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:

Chciałem dodać, że przyjęliśmy koncepcję, że całą strukturę opieramy o urzędy skarbowe. Najbardziej efektywnie pracuje się w średnich urzędach. W pierwszej fazie będzie praca zachowana dla wszystkich pracowników przy wykorzystaniu urzędów kontroli skarbowej i urzędów celnych. Chcemy płynnie to przeprowadzić od 1 stycznia 2017 do 30 maja dać propozycje nowych warunków pracy. I przyjmujemy „opcję zerową” z prostej przyczyny:  wg. naszych analiz jest ok. 5000 pracowników mających wiek emerytalnych, a teraz nie można z nimi rozwiązać stosunek pracy. Drugi element to brak możliwości możliwości zatrudnienia osób z aparatu represji. Kady otrzyma propozycję pracy, a jak ktoś nie będzie chciał, stosunek pracy zostanie wygaszony.

 

Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej

Polemicznie trochę z Panią Przewodniczącą. Nieadekwatne jest porównanie do Służby Ochrony Kolei, bo tamta nowo tworzona służba jest bardziej jednorodna w konstrukcji i co do zadań. Urząd celno-skarbowy będzie inaczej rozkładał zadania i będzie inna struktura funkcjonariuszy. Stąd w prostym układzie jest to niewykonalne i nie można wpisać w ustawę kontynuacji istniejących stosunków pracy w tym samym zakresie. Nie bez powodu wpisaliśmy w przepisy ustawy wprowadzającej zaproponowaliśmy, że będą nowe warunki pracy i płacy, stosownie do tych zadań, jakie – inne – zostały dla urzędów celno-skarbowych przypisane. Tu jest znacznie trudniejsza sytuacja, że łączymy trzy służby. Rozkładamy tych pracowników i nie da się tego „prosto ustawowo zrobić”. Co wcale nie oznacza, że będzie tak w wielkiej ilości zwolnienia.

 

Paweł Szałamacha - Minister Finansów:

Jeżeli prowadzimy poważną dyskusję. Jeżeli jest jasny cel - nowa administracja, to oprzemy ją o dotychczasowych pracowników trzech służb, mocne motywacje do działania i poczucie pewnej misji publicznej (wiele osób powątpiewa, że jest to możliwe). Nie jest zatem tak, że każde miejsce pracy jest zagrożone – jest raczej odwrotnie.

 

Barbara Smolińska - Przewodnicząca Zrzeszenia ZZ Służby Celnej RP:

Żeby dobrze wykonywać zadania, każdy funkcjonariusz i pracownik powinien mieć poczucie bezpieczeństwa. Wtedy angażuje się w pracę, wtedy będzie dobrze pracował. Brak przepisu gwarantującego przynajmniej to, co obecnie posiada, gwarantuje zachwianie poczucia bezpieczeństwa. Ja nie mówię, że każdy myśli, iż nie dostanie propozycji. Mówię o tym  co powoduje brak przepisów dotyczących tych gwarancji. Wiemy, że są zdania, zadania praktycznie te same i musi być grupa osób, która będzie je realizowała. A nasze wszystkie trzy służby dały poznać, że pracownicy znają się na tym co robią. To raczej procedury nam narzucone spowodowały, że nie mogliśmy w pełni skorzystać z danych uprawnień i uproszeń w działaniach, w tym ograniczeń w kontrolach.  Jeżeli u nas teraz kontrole są na poziomie 0,9-3%, a w innych krajach UE powyżej 6%, to nie jest to wina funkcjonariuszy czy pracowników, tylko narzuconych mierników i braku tak naprawdę możliwości wykonywania tych kontroli.

 

Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:

Co się stało z koncepcją, która była w poprzedniej wersji projekty, zgodnie z którą inspektorzy kontroli skarbowej mieli gwarancję zatrudnienia w korpusie oficerskim funkcjonariuszy z wynagrodzeniem nie mniejszym, niż przed przejściem? W tej chwili nie ma takich gwarancji i można się jedynie domyślać, czy tak będzie lub nie.

Mówicie, że będą redukcje zatrudnienia, że jest 5.000 emerytów, a wczoraj była mowa,  że redukcja ma wynieść 4-5 %, a więc nie wszyscy emeryci odejdą?
Skoro redukcje, to dlaczego trwa w najlepsze nabór w administracji skarbowej i podatkowej, często z wynagrodzeniami o wiele wyższymi, niż już zatrudnionych pracowników?

Brak jest jakichkolwiek zapisów dotyczących udziału związków zawodowych czy przedstawicieli załóg w procesie zmian. Nie ma żadnych zasad, więc jest to szczególnie niebezpiecznie zwłaszcza, że brak informacji, kto będzie pełnomocnikami, gdzie i ile będzie urzędów?

 

Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący ZZ Pracowników Egzekucji Administracyjnej:

Czy przewiduje się likwidację niektórych urzędów skarbowych?

 

Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:

W pierwszej fazie nie przewiduje się likwidacji urzędów skarbowych. Wydaliśmy polecenie i nabory s a zamrożone. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, gdy zagraża to wykonywaniu zadań.

 

Paweł Szałamacha - Minister Finansów:

Pan przewodniczący mówił, że te same osoby, które dotychczas kierowały urzędami robią to nadal., Dostajemy też korespondencje, że nie ma zmian, starzy naczelnicy się śmieją. Ale padł też zarzut, że jest tu i ówdzie rekrutacja. I tak źle, i tak niedobrze. Dokonaliśmy szeregu zmian w UKS i urzędach skarbowych. Jest to robione systematycznie i organicznie, po to, żeby zachować ciągłość działania służby, patrząc na kwalifikacje konkretnych osób. I tak źle, i tak niedobrze. Pokazuje to karkołomność projektu. Musi być zastrzyk świeżej krwi, również z uczelni polskich. Nie jest celem spektakularny wynik, że w skarbówce jest o kilkanaście tysięcy ludzi mniej. Owszem, będzie mniejsze zatrudnienie ze względu na naturalne odejścia, ale raczej będziemy chcieli lepiej chcieli zarządzać personelem, który pracuje dziś, niż mechanicznie ciąć stan zatrudnienia.

 

Przemysław Krawczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej:

Odnośnie naborów GIKS zakazał naborów. Wyjątkiem jest UKS Warszawa, gdzie wszczęto kilkaset skomplikowanych kontroli i takie są potrzeby.

Odnośnie koncepcji, która było w poprzednim projekcie, to rzeczywiście tak było. Ale jednocześnie równolegle prowadzone były analizy, proces legislacyjny przebiegał równolegle z procesem analitycznym. I ta koncepcja początkowa z tym korpusem oficerskim bardzo szerokim została w jakimś sensie w istocie zawężona. Ale nie z powodu jakby oceny tego i statusu i doświadczenia inspektorów kontroli skarbowej UKS. Ona związana jest z przyjęciem innego trochę charakteru zadań mającego być wykonywanego przez funkcjonariuszy. Zadania te zostały zawężone. W początkowym wariancie zadania kontrolne miały być wykonywane przez funkcjonariuszy, w tym kontekście mówiliśmy tez o funkcjonariuszach inspektorach kontroli skarbowej przede wszystkim. W określony sposób, bo do określonych zadań dodano określoną procedurę, która będzie bardziej restrykcyjna, czyli pojawiały się takie instrumenty, jak transakcje celowe, zakup kontrolny, zajęcia rachunków bankowych – środki dość represyjne, ale o skutkach daleko idących. To był taki projekt roboczy, tych elementów nie ma tym projekcie. A więc ta konsekwencja kolejnych rozwiązań prawnych dotyczących statusu była jakby zmieniona i jest konsekwencją zmiany zakresu i rodzaju zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy i sposobu wykonywania tych zadań przez funkcjonariuszy, wiec to jest wtórność, pokazuje kwestie wtórności tego statusu  funkcjonariuszy do charakteru zadań i sposobu wykonywania tych zadań przez funkcjonariuszy. Natomiast nadal jest dedykowane takie rozwiązanie, że to przede wszystkim będą też inspektorzy kontroli skarbowej i nie tylko inspektorzy będą właśnie zasilali urzędy celno-skarbowe, bo tam będzie skoncentrowana to zadanie związane ze zwalczaniem przestępczości zorganizowanej, też podatkowej, VAT-owskiej, w której przecież inspektorzy są wyspecjalizowani. Ale dla tych osób też wiąże się to z pewnymi dodatkowymi obowiązkami, ale też odpowiednim – jak tu zapewniają ministrowie – uposażeniem tym osobom przyznanym. Dodatkowe obowiązki będą wynikały chociażby z kwestii takich jak możliwość, kwestia możliwości wprowadzania i sprawdzania pewnych rozwiązań czy sytuacji, które dotychczas wykonywane są przez prokuraturę, jak chociażby dotyczące zwalczania pewnych przestępstw powszechnych związanych z przestępstwami skarbowymi. Wspominam tu zorganizowane grupy przestępcze, czy fałszowanie dokumentacji. Ci inspektorzy będą przygotowali dokumentacje i też bronili to przed sądem także w sprawach, gzie takie zarzuty się pojawią. Więc to trzeba popatrzeć na pewne rozwiązania, które będą związane, dedykowane do inspektorów, którzy dziś są finansowymi organami postępowania przygotowawczego i trzeba posiadać właściwe kompetencje i wiedzę do tego, aby to zadanie podjąć.  Aczkolwiek z pewnym wysiłkiem, bo wymagać to będzie jeszcze pewnego dalszego toku kwalifikowania i nabycia nowych umiejętności, bo tu wchodzą w większym zakresie procedury prawa karnego.

 

Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:

Panie Ministrze, mnie chodziło o tych przyjmowanych na niższe stanowiska. Rozumiem, że wymienia się kadrę, chociaż nie chcemy, żeby wszystkich wymieniać bo jest zmiana polityczna. Absolutnie nie. Ale dam przykład z UKS Warszawa, gdzie od kilku miesięcy nastąpiła jedna, jedyna zmiana na stanowisku kierowniczym. Na stanowisko kierownicze powołano etatowego pracownika Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w Warszawie. Gratuluję!

Nadal proszę o odpowiedź, dlaczego zmieniono koncepcję w stosunku do inspektorów kontroli skarbowej. Jeżeli jest tak, jak był Pan Dyrektor łaskaw wspomnieć, że są to tak doświadczeni i dobrzy pracownicy, to dlaczego nie ma ani słowa o gwarancji zatrudnienia, gwarancji wynagrodzenia czy chociażby dodatku, który otrzymują? Chciałem Państwu zwrócić uwagę na jedno: w tej chwili każdy z inspektorów kontroli skarbowej otrzymuje 100% dodatku skarbowego do wynagrodzenia. Jeżeli odliczymy mu dodatek skarbowy, to ma wynagrodzenie o połowę niższe od pracownika księgowości czy kadr. I teraz co? Dodatek skarbowy znika z chwilą uchylenia ustawy i IKS zostaje z płacą minimalną czy podniesiecie jednak wynagrodzenie temu pracownikowi, który zdał jeden z najtrudniejszych egzaminów, jakim jest egzamin na IKS? Czy będzie zarabiał 70% tego, co przed wejściem KAS? Czy ten pracownik będzie się starał naprawdę dobrze wykonywać obowiązki? Czy tu w Warszawie duża cześć tych pracowników jednak nie przejdzie na „drugą stronę”? Obawiam się, że tak może być. Naprawdę inspektorzy czują się pokrzywdzeni. Wysłałem pismo do ministra Jasińskiego, żeby się spotkał z pracownikami, nie z kadrą kierowniczą, bo nie chodzi o przypodobanie się, ale wymienić szczere poglądy na ten temat. Jeżeli uznajemy, e inspektorzy kontroli skarbowej, a pewnie tak jest w większości przypadków, to są świetni pracownicy i fachowcy, to dlaczego ich dołujecie? Bo tak to jedynie można odebrać…

 

Jacek Kraj - Wiceprzewodniczący Federacji ZZ Służby Celnej:

Chciałem się dowiedzieć, czy Państwo przewidujecie swoisty bat na pełnomocników, skoro w przepisach, które ma daliście przewidujecie całkowicie wolną rękę, jeżeli chodzi o zatrudnianie w KAS?

Pracownik, który nie otrzyma, ewentualnie który otrzyma propozycję nie do zaakceptowania nie ma żadnej ścieżki odwoławczej, nie ma żadnej komisji do której można byłoby się zwrócić, aby rozpatrzyła jeszcze raz dane stanowisko. Biorę tu pod uwagę wartościowanie w Służbie Celnej, a taki element bardzo by się przydał. Są dwie formy wartościowania: dla pracowników cywilnych i funkcjonariuszy? Jak to będzie w KAS, czy będzie inne wartościowanie dal urzędów celno-skarbowych i skarbowych, co będzie przekładało się na wynagrodzenia?

 

Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:

Jeśli chodzi o wartościowanie to znam ten problem, bo został wprowadzony przed nami i jest niesprawiedliwy, w związku z tym KAS przyjmujemy inne rozwiązanie, które uelastyczniają cały proces, aby dać szanse także ludziom, którzy dopiero co przyszli do pracy, a nie mieli możliwości awansowania, aby dać taką możliwość. I na pewno to zostało w KAS uwzględnione, a więc nie ma obawy, że nie zostanie to w jakiś sposób naprawione. Uszczegółowi Pani Dyrektor czy tak będzie i w jednym i w drugim przypadku, bo decydują o tym zadania.

 

Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej

Z całą pewnością urząd skarbowy i urząd celno-skarbowy będą miały inne zadania. Tylko w urzędzie celno-skarbowym będą funkcjonariusze, więc naturalne jest będą różnice w wynagrodzeniach między tymi dwoma organami. Co do samego wartościowania, to jego wyrazem będzie zaproponowanie pracownikowi czy funkcjonariuszowi propozycji pracy czy służby i określenie nowych warunków. I w ramach tych  nowych warunków propozycja powinna uwzględniać po pierwsze te elementy, jak dzisiejsze kwalifikacje pracownika, jego doświadczenie, miejsce zamieszkania i powinno finalnie prowadzić do tego samego wynagrodzenia, jakie aktualnie posiada – odpowiedniego do rodzaju zadań, jakie będą mu przypisane w tej nowej jednostce, do której trafi. Oczywiste jest, że w urzędzie celno-skarbowym będą zatrudnieni pracownicy, funkcjonariusze, którzy będą musieli mieć wyższe kwalifikacje czy trudniejsze zadania i można się spodziewać, że tam będą wyższe wynagrodzenia. Bo Minister deklaruje tutej podniesienie wynagrodzenia do poziomu 3.000 złotych, jako najniższego, natomiast jeżeli do urzędu celno-skarbowego trafią pracownicy, którzy dzisiaj wywodzą się z kategorii inspektorów kontroli skarbowej czy w ogóle pracowników kontroli skarbowej, a wiadomo jest, że UKS zarabia się jednak więcej, niż w pozostałych pionach, czy też trafią tu funkcjonariusze celni, którzy też zarabiają więcej, niż administracja podatkowa i to istotnie więcej, przy niezmienionych zasadniczo ich warunkach finansowych, to siłą rzeczy tam będą wyższe wynagrodzenia. To wartościowanie, a w istocie określenie pracownikowi nowych warunków, będzie sprowadzało się w istocie do zachowania nie gorszych warunków, a lepszych dla tych pracowników, którzy nie mają 3000 złotych. Być może większych ponad te 3000 złotych, to trudno tu przesądzać. Natomiast będzie się to wiązało z organem, w którym pracownik będzie zatrudniony. I w tej formule to  wartościowanie należy rozpatrywać.

Jeszcze co do tego braku możliwości powtórnej analizy tego przydzielenia. Jeżeli chodzi o funkcjonariuszy to przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie tej sprawy związanej z nowymi warunkami pracy („Propozycja pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej stanowi decyzję ustalającą warunki pełnienia służby. W terminie 14 dni od dnia doręczenia propozycji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.”), wiec tu będzie szansa na rewizję tych warunków. W pozostałych przypadkach pracownikom będzie przysługiwało, nowi pracownicy będą mogli je przyjąć lub nie, ale w takim przypadku w razie nie przyjęcia warunków przez pracowników lub funkcjonariuszy  będą przysługiwały takie świadczenia jak w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki. Także tutaj ten element osłonowy/gwarancyjny – jest zachowany.

 

Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:

Żartuje Pani Dyrektor?

 

Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:

Nie. Proszę zobaczyć artykuł 169 ust. 4 („W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pracownikom oraz funkcjonariuszom celnym przysługują świadczenia należne odpowiednio w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki organizacyjnej w rozumieniu ustawy o Służbie Celnej.”). Pracodawca musi wziąć pod uwagę walory zawodowe pracownika. I proponuję nie kierować się negatywnymi doświadczeniami ostatnich kilku lat, a przyjąć to, co Pan Minister zadeklarował, że należy zacząć od oczekiwań od przyszłej służby, od zadań, jakie ma wykonywać, a to oznacza, że potrzebna jest sprawna służba. Tak? A ta sprawna służba, to ludzie.

 

Przemysław Krawczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej:

Myślę, że jeszcze wymaga odpowiedzi to pytanie Przew. Ludwińskiego dotyczące wynagrodzeń inspektorów kontroli skarbowej. Rzeczywiście jest tak, że ten dodatek skarbowy to jest 100% wynagrodzenia i pozbawienie tego dodatku powoduje, że te skutki, o których Przewodniczący powiedział. Natomiast jak chciałem wskazać na pewne dodatkowe kwestie, które powiedziała Pani Dyrektor. Pierwsza jest taka, że ustawa przewiduje dodatek kontrolerski. To jest pierwsza rzecz. Druga rzecz bardzo ważna: większość czy duża część inspektorów to są jednocześnie urzędnicy służby cywilnej (na przykład w UKS Warszawa ta „większość” czy „duża część” to 6,34% ogółu – dop. własny). Ja dobrze pamiętam ze spotkań, że osoby te wskazywały, że status funkcjonariusza może być dla nich niekorzystny, choćby z powodów dodatków służby cywilnej i dodatkowego urlopu, które są lepiej ukształtowane – mówię o tych dniach wolnych – niż w przypadku statusu funkcjonariusza. To jest naprawdę liczna grupa urzędników służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w urzędach kontroli skarbowej (w przypadku UKS Warszawa ok. 4,5% pracowników ogółem, to USC - dop. własny) i tu ważna rzecz: utrzymanie czy wprowadzenie do tego urzędu celno-skarbowego także nie tylko statusu funkcjonariusza, ale także urzędnika służby cywilnej, czyli jakby dwa te stosunki pracy w jednym urzędzie będą funkcjonowały powoduje, że ci inspektorzy będą mogli nadal wykonywać swoje obowiązki właśnie na podstawie statusu służby cywilnej. Z tym wiążą się te pozytywne rzeczy, o których powiedziałem, co do dodatku i co do dodatkowych dni wolnych, ale też ważne konsekwencje związane z przekształceniem stosunku pracy, dlatego że w tym zakresie ustawodawca zdecydował się zachować tą równowagę systemową i stosowane będą przepisy służby cywilnej dotyczące zmiany pracodawcy. To powoduje, że te osoby otrzymają propozycję, którą jeżeli odrzucą, to spowoduje wygaśnięcie stosunku  pracy, ale jest to sytuacja niewątpliwie dużo bardziej korzystniejsza, niż opcja nie przewidująca takiego wariantu, przekształcenia. Więc niewątpliwie są te elementy, dodatek skarbowy będzie (max. 50% - dop. własny), jest dodatek służby cywilnej, ale oczywiście to nie wyjaśnia wszystkich sytuacji  i nie daje 100% gwarancji, o której tu tak naprawdę rozmawiamy. To jest kwestia tego, czy chcemy mieć gwarancje, czy zaufamy przedstawicielom Ministerstwa Finansów, deklarującym, że wynagrodzenia zostaną zachowane na takim poziomie, nie niższym. Przede wszystkim, mówiąc o tych twardych gwarancjach dotyczących administracji skarbowej, urzędów skarbowych i tych deklaracjach, które dotyczą urzędów celno-skarbowych, które też wraz z tymi trudniejszymi zadaniami otrzymają też to właściwe uposażenie, które będzie ich właściwie motywowało do wykonywania zadań. Jeszcze pojawiła się taka kwestia dotycząca tej struktury organów. Tu konieczne jest zakończenie prac nad  samą ustawą KAS, potem pojawią się sprawy związane z przygotowaniem rozporządzeń wykonawczych i tutaj nie ma projektów i trudno dyskutować, jaka będzie sitaka urzędów czy urzędów celno-skarbowych, ale te decyzje musza zapaść dużo szybciej, bo te urzędy będą musiały się szybko zorganizować, bo ten czas, jaki przewiduje ustawodawca to jest czas od 1 stycznia 2017 roku do maja 2017 roku, a więc będzie inaczej, niż w przypadku izb skarbowych, które proces rozpoczną od 1 września i zakończą w czerwcu 2017 roku.

 

Wiceminister M.Minister Banaś opuszcza posiedzenie ze względu na wcześniej umówione spotkanie.

 

Karol Zywer- ekspert NSZZ „Solidarność”:

W ramach przepisów czy jest przewidywana formuła, tak jak na spotkaniu z Min. Jasińskim rozmawialiśmy o możliwości opracowania w formie ankiet, czy innej formie tego typu relacji, aby można było w duchu standardów dialogi itd. można było wypracować, poszukać najlepszego rozwiązania nie tylko dla pracodawcy, osiągając te cele, o których Pan Minister wspomniał, ale też dla pracownika, by zwiększyć motywację – bo to jest ta istota.

I drugi element: czy jest przewidywana jakakolwiek formuła (nie znamy architektury) od strony udziału organizacji związkowych, strony społecznej, przy budowaniu propozycji. Mogłoby to prowadzić do budowania propozycji optymalnych dla pracodawcy i pracownika.

 

Mieczysław Sajler - Wiceprzewodniczący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:

W jaki sposób będzie oceniana ta przydatność inspektora kontroli skarbowej do UCS, mam nadzieję, że nie będzie to w oparciu o oceny IKS, które przez poprzednią ekipę było wykorzystywane, aby pozbywać się określonych osób. A ponieważ zostały w kierownictwie osoby, które tak postępowały, ten system  może nie zadziałać i będzie się eliminować

 

Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:

Czy wiadomo, ilu funkcjonariuszy docelowo ma znaleźć się w strukturach KAS?

 

Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:

Tyle, ile jest zadań. Przy założeniu, że optymalnie wykorzysta się funkcjonariuszy wychodzi, że odo 6000 do 8000, bliżej 6000.

 

Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:

Rozumiem, że to wszyscy funkcjonariusze, niezależnie czy ze Służby celnej, czy UKS?

 

Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:

Tak, ale to zadania determinują status funkcjonariusza, a nie jakaś z góry założona liczba, że tyle ma ich być.  To nie jest tak, jak w służbie cywilnej. Co do kwestii uwzględniania ocen inspektorskich, przeczytałam Państwu przepis chyba ze dwa razy, tam nie ma mowy o ocenach inspektorskich, jest mowa o doświadczeniu i przebiegu zatrudnienia, stad wszystkie okoliczności, które się wiążą z oceną pracownika, jego przydatnością, jego też chęciami (bo musi chcieć to robić i niekoniecznie jego CV jest interesujące) – więc nie.

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące osób, które oceniały, proszę zwrócić uwagę, że to dyrektor Izby Skarbowej, nie dyrektor UKS, będzie organizatorem tej służby na danym terenie, chociaż będzie musiał uwzględniać opinie dotychczasowego pracodawcy. Co do udziału związków zawodowych przyznaję, że przez chwilę zastanowiłam się nad tym postulatem, ale tak konstrukcja, że to pracodawca proponuje warunki pracy czy służby jest formułą poprawną z punktu widzenia pozycji pracodawcy. Trudno oczekiwać, e to ZZ wyartykułuje za pracownika oczekiwania co do oczekiwań. Przy tak dużej skali trudno nałożyć sztywne ramy w ustawie i te kryteria wpisane (doświadczenie, przebieg pracy zawodowej, miejsce zamieszkania) są w mojej ocenie, przy uwzględnieniu preferencji pracownika są wystarczające. jestem przekonana, że pracownicy są znani przełożonym i mówią, co chcą robić i jakie mają plany zawodowe swoimi przełożonym. Mówią, czym się interesują i gdzie chcą się widzieć w przyszłej służbie, a przyszła służba w moim przekonaniu daje bardzo dużo szans dla pracowników. Tak, jak nigdy. Gdzie pracownik przy nowej strukturze będzie miał możliwość określić się gdzie chce pracować, nawet tam, gdzie do tej pory nie miał możliwości. Więc ja bym tego się nie obawiała.

Co do warunkowości moich wypowiedzi – w tym jednym się zgadzamy. Warunkowo wypowiadam tezy. Wierzę, że Dyrektorzy dobrze wykonają swoją rolę.

 

Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:

Jestem 21 lat funkcjonariuszem, Wykonywałem zadania z różnych zagadnień, czasami w mundurze, czasami bez. Zdecydowanie inaczej ludzie reagują na człowieka w mundurze, niż na człowieka w dżinsach, więc moje spostrzeżenie jest takie, zwiększenie liczby funkcjonariuszy w mundurach przyniesie wymierne efekty dla skarbu państwa. Nawet jak byłem w sądzie, jako oskarżyciel publiczny, to adwokaci zadawali mi mniej pytań, niż jak byłem po cywilnemu.  

(…)

 

sporządzono na podstawie zapisu dźwiękowego.




(48)
  • No jasne, sekretarka przyklejająca znaczki będzie zarabiać tyle , prawie tyle samo co komisarz pracujæcych w kontroli, prowadzący postępowanie podatkowe. Heloł pobudka. Panowie ministrowie spłaszczenie płacy spowoduje większą ilość przyklejonych znaczków.
    Precz z komuną.
  • Ciekawe które urzędy i izby skarbowe zostaną? Szczególnie izby przecież sa dwie i celna i skarbowa? To jedna do ostrzału?
  • Już sam fakt, że jako pracownik nie mam możliwości ścieżki odwoławczej od złożonej mi propozycji warunków pracy i płacy jest niezgodny z konstytucją. Demokratyczne Państwo Prawa... jasne.
  • Zgodnie z projektem IS "wchłania" IC + UKS. A tak na marginesie to 16 izb raczej już nie będzie bo w tych większych województwach może być ich np 2 lub więcej.
  • Tak, tak w tych największych będzie ich tysiąc pięćset sto dziewięćset
    To po co ta reforma, jak ma być ich więcej niż jedna w danym województwie?
  • @tomcio1206 spytaj się tych, co tą reformę wymyślili. A przyszłe izby mają być jednostkami podobno do 4500 pracowników. Ale to jak zwykle tylko przecieki.

  • 03.06.2016 wniesiony został poselski projekt o KAS do sejmu - czyli szybka ścieżka uruchomiona.
  • Proponuję zabawę historyczną i konkurs na spostrzegawczość w jednym. Znajdź podobieństwa i różnice:
    "Weryfikacja funkcjonariuszy SB – proces kwalifikowania funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa do nowo powstałego Urzędu Ochrony Państwa, jak również do Policji i do pracy cywilnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.
    Weryfikację przeprowadzano w oparciu o przepisy wydane przez Sejm, szefa MSW oraz Przewodniczącego Centralnej Komisji Weryfikacyjnej. Powstało 49 wojewódzkich komisji kwalifikacyjnych (oraz Komisja Kwalifikacyjna do Spraw Kadr Centralnych) mających za zadanie zweryfikować starających się o pracę w nowych służbach byłych funkcjonariuszy SB. Od decyzji Wojewódzkiej Komisji Kwalifikacyjnej lub Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Centralnych służyło odwołanie do Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej której przewodniczącym został Krzysztof Kozłowski."
    Na razie widzę 2 różnice: jasno określone przepisy stanowiące podstawę weryfikacji i prawo odwołania weryfikowanych do organu wyższego stopnia.
  • W UCS:
    " Natomiast nadal jest dedykowane takie rozwiązanie, że to przede wszystkim będą też inspektorzy kontroli skarbowej i nie tylko inspektorzy będą właśnie zasilali urzędy celno-skarbowe, bo tam będzie skoncentrowana to zadanie związane ze zwalczaniem przestępczości zorganizowanej, też podatkowej, VAT-owskiej, w której przecież inspektorzy są wyspecjalizowani. Ale dla tych osób też wiąże się to z pewnymi dodatkowymi obowiązkami, ale też odpowiednim – jak tu zapewniają ministrowie – uposażeniem tym osobom przyznanym".

    "... natomiast jeżeli do urzędu celno-skarbowego trafią pracownicy, którzy dzisiaj wywodzą się z kategorii inspektorów kontroli skarbowej czy w ogóle pracowników kontroli skarbowej, a wiadomo jest, że w UKS zarabia się jednak więcej, niż w pozostałych pionach, czy też trafią tu funkcjonariusze celni, którzy też zarabiają więcej, niż administracja podatkowa i to istotnie więcej, przy niezmienionych zasadniczo ich warunkach finansowych, to siłą rzeczy tam będą wyższe wynagrodzenia".

    Poza UCS z wynagrodzeniami już tak różowo może nie być.
  • avatar
    Co z plotkami czy rzekomymi przeciekami ,że likwiduje się w KAS trzynastki i odprawy rentowo-emerytalne?
  • Proponuję nie kierować się negatywnymi doświadczeniami ostatnich kilku lat, a przyjąć to, co Pan Minister zadeklarował, że należy zacząć od oczekiwań od przyszłej służby, od zadań, jakie ma wykonywać, a to oznacza, że potrzebna jest sprawna służba. Tak? A ta sprawna służba, to ludzie - słowa minister Łopianowskiej.
    Pod rządami obecnej władzy brak pozytywnych doświadczeń, gdyż z jej ust padło wiele zapewnień, które nie mają oparcia w tworzonej KAS.
  • avatar
    jan, znajome osoby, które są w wieku emerytalnym nie czekają na przekonanie się czy to plotka czy nie, nie chcą ryzykować i odchodzą.

  • Może nie będzie tak źle: " To jest kwestia tego, czy chcemy mieć gwarancje, czy zaufamy przedstawicielom Ministerstwa Finansów, deklarującym, że wynagrodzenia zostaną zachowane na takim poziomie, nie niższym"
  • TAX AND CUSTOM MARGER w Holandii, Kanadzie trwał ponad 5 lat (W UK nawet się nie skończył do dzisiaj) , a u nas ma to wyjść w 6 miesięcy + 4 miesiące dla DIS-a. To po prostu nie możliwe.

    Reformatorzy faktycznie nie korzystają z doświadczenia innych państw i to jest przykład kolejnego Bur...u
  • a kim są obecni DIS - trzeba ich chyba szybko wymienić na sprawnych administratorów i organizatorów bo będzie kicha wielka - kto z nich czuje kontrolę celna, kontrolę skarbową. To przecież ma być ta przyszłość - przy tworzeniu muszą tam być ludzie z IC, UKS
  • avatar
    Zawiedziony, nie wyobrażam sobie sytuacji, że celnicy i uks-y przejdą do urzędów skarbowych z tym samym wynagrodzeniem. Obawiam się, że wszystkie dodatki rozpłyną się we mgle. Poza tym nikt nie mówi o pracownikach, którzy są w okresie ochronnym, ale do emerytury jeszcze im trochę brakuje. Jak powstawała AP przynajmniej w tym temacie coś było wiadomo, a teraz albo zgodzisz się na to, co ci zaproponują ( o ile dostaniesz propozycję zatrudnienia) albo na bruk i na bezrobocie (59+)
  • 3000 brutto plus dodatki. Acha, no to faktycznie może być lepiej, bo ja np mam teraz 3080 z dodatkami (stażowy i skarbowy). I zlikwidujcie ten durny egzamin na iksa, zapraszać 400 osób i ponosić koszty wynajmu hali, żeby potem na te 400 osób zdały tylko dwie?? Powołuje się na stanowiska inspektorów, którzy nie potrafią porządnie napisać zwykłej notatki.
  • Cyfrowe zacofanie jest w urzędach...chcecie łączyć systemy? Najpierw je usprawnijcie, albo napiszcie od nowa. Kto wymyślił tego durnego WISKOSA np? Zabiera tylko niepotrzebny czas, skupmy się na kontrolach, a nie na "srykach metrykach".
  • avatar
    Cyt. - jan:"Co z plotkami czy rzekomymi przeciekami ,że likwiduje się w KAS trzynastki i odprawy rentowo-emerytalne?",
    nadir:"jan, znajome osoby, które są w wieku emerytalnym nie czekają na przekonanie się czy to plotka czy nie, nie chcą ryzykować i odchodzą."

    Właściwie nie muszą teraz odchodzić - jeśli będzie tak, jak teraz w ustawie wprowadzającej KAS, to zamiast odprawy emerytalnej będzie można 30.6.2017. wziąć świadczenie dla tych,którzy nie wejdą do KAS - art.169 ust.4: przysługuje świadczenie w wysokości odprawy emerytalnej takiej jak celnicy (art.163 ustawy o służbie celnej) - czyli nawet lepiej niż np.w przypadku odprawy emerytalnej na podstawie art.94 ust.1 ustawy o s.c. Problem tylko w tym, że art.169 ust.4 ustawie wprowadzającej KAS odsyła do ustawy o służbie celnej, a ta w 2017 ma już nie obowiązywać! Ale to chyba twórcy ustawy wprowadzającej KAS niebawem muszą zauważyć - byle nie zmniejszyli świadczenia!
  • avatar
    Widać niektórzy uważają, że jednak lepszy wróbel w garści niż gołąbek na dachu



  • avatar
    Odprawy emerytalne reguluje art.248 ustawy o KAS - nadal pozostają jednomiesięczna po pięciu latach pracy i następnie 0,20 % uposażenia miesięcznego za każdy przepracowany rok nie więcej niż sześciokrotność wynagrodzenia.
  • Ale ten art 248 Kas dotyczy funkcjonariuszy a nie pracowników. To jakie te odprawy będą ?
  • skarb111 --- Pracownikom służby cywilnej odprawa emerytalna wypłacana jest zgodnie z ustawą o służbie cywilnej:
    "Art. 94. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, a jeżeli członek korpusu służby cywilnej przepracował co najmniej 20 lat w służbie cywilnej, jednorazowa odprawa przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
    2. Do okresu pracy, o którym mowa w ust. 1, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze."

    Pracownikom nie będącym członkiem korpusu służby cywilnej - według przepisów Kodeksu pracy.
  • Władza nie żartuje. Chyba tylko wtedy, gdy pyta nas o nasze zdanie
    JANUSZ WASYLKOWSKI
  • Honorata Łopianowska:
    ... w razie nie przyjęcia warunków przez pracowników lub funkcjonariuszy będą przysługiwały takie świadczenia jak w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki. Także tutaj ten element osłonowy/gwarancyjny – jest zachowany.

    Tomasz Ludwiński:
    Żartuje Pani Dyrektor?

    Honorata Łopianowska:
    Nie...
  • szczególnie zostaną docenieni inspektorzy, którzy nabędą uprawnienie do emerytury po 1.01.2017 r. Dobra zmiana i podziękowanie za wiele lat pracy
  • <<H. Łopanowska ma na myśli chyba art. 8. 1. ustawy z 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, gdy pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
  • Po latach prowadzenia postępowań, w których menel z ławki na pl. Solnym we Wrocławiu, pełniący rolę słupa w spółce paliwowej, dostawał miesięcznie wyższe "uposażenie" niż pracownik UKS kontrolujący tę spółkę, w nagrodę za te lata upokorzenia teraz usłyszymy "zaufajcie nam, my zrobimy tak, że będziecie zadowoleni".

    Gadać można dużo, jedyna gwarancja to ta zapisana w ustawie. Skoro rząd "dobrej zmiany" te zapisy zlikwidował, to dobrych zamiarów po prostu nie ma. Nie ma zaufania do tego rządu, do tego MF, do tych ludzi, którzy przez ostatnie 8 lat psuli skarbówkę miernikami, wartościowaniami, wydawaniem pieniędzy na niedziałające systemy informatyczne itp. To są Ci sami ludzie, którzy za swoją niekompetencje i działanie antypaństwowe nie odpowiedzieli, a teraz, po przeniesieniu do innego Departamentu będą reformować skarbówkę po raz enty.

    Zgadzam się. Potrzeba konsolidacji istnieje. Ale trzeba ją przeprowadzić z głową, nie na odpierd*. Odnoszę wrażenie, że teraz min. Banaś tak się spieszy, by tym razem PIS nie zdążył władzy oddać i w końcu mógł zrealizować swój wyśniony KAS. To nic, że w kontrze do całej załogi, to nic, że dysfunkcyjną. To nic, że bez przygotowania, bez obliczeń, analiz i dopracowaniu rozwiązań. Byle zrobić. Byle Banaś się w historii polskiej skarbówki zapisał.
  • avatar
    marta25 - v.ja powyżej - art.169 ust.4 ustawy wprowadzającej KAS: przysługuje świadczenie w wysokości odprawy emerytalnej takiej jak celnicy (czyli chyba art.163 ustawy o służbie celnej, a nie ustawa, o której ty piszesz) - czyli nawet lepiej niż np.w przypadku odprawy emerytalnej na podstawie art.94 ust.1 ustawy o s.c. O tym problemie v. też dyskusja pod "Ustawa wprowadzająca KAS cz.II"
  • @ Jazdadom napisałeś tak: "Skoro rząd "dobrej zmiany" te zapisy zlikwidował, to dobrych zamiarów po prostu nie ma. Nie ma zaufania do tego rządu, do tego MF, do tych ludzi, którzy przez ostatnie 8 lat psuli skarbówkę"
    Jak to należy rozumieć... Czy
    A) Tak sobie gadam...
    B) Jestem jutro w Wawie z celnikami...

    Teraz najwazniejsze! Nie raz i nie dwa pisałem, że jestem za KAS, ale... Ale moje zdanie jest mało ważne...
    Więc? Szturm L4 czy dalej forum bluzgi - forum umizgi?
    Decydujcie! Albo COŚ albo Off Topic!
  • Po tym, gdy w grudniu rozpoczęło się całe to zamieszanie z KAS, pracownicy zaczęli się bać o swoje przyszłe miejsce i warunki pracy. W UKSach temat likwidacji Urzędów, inspektorów kontroli skarbowej,naszej przyszłości zawodowej, tego co stanie się z osobami zatrudnionymi w likwidowanych urzędach, czy znajdziemy zatrudnienie w nowych formacjach, a jeśli tak, to na jakich zasadach, m.in. finansowych - stał się tematem numer jeden. Atmosfera pracy padła totalnie, ludzie nie myśleli o kontrolach tylko o swojej przyszłości. W związku z tym, Ministerstwo w lutym wypuściło "projekty" ustaw, w których zawarte zostały zapisy gwarantujące zatrudnienie w nowych jednostkach z wynagrodzeniem nie mniejszym niż dotychczasowe.
    GIKS i Minister Finansów ruszyli w Polskę z wizytami w UKSach, podczas których zapewniali pracowników o tym, że cała ten KAS dla pracowników nie przyniesie negatywnych skutków, wręcz przeciwnie. Zapewniali że ustawowo będzie zagwarantowane wynagrodzenie na dotychczasowym poziomie, do tego miały też być stopnie oficerskie dla iksów i inne cuda... Według zapewnień ostateczny projekt miał trafić pod konsultacje społeczne a uwagi pracowników i związków wnoszone podczas tych konsultacji miały zostać wzięte pod uwagę...i co?
    ... 30 maja pojawiają się nowe projekty ustaw, w których nie ma tego, co dla pracowników najważniejsze – tj gwarancji pracy i płacy, nie ma też innych zapisów – o stopniach oficerskich mundurówkach i pozostałych zapisów, które były w nibyprojekcie ustawy z lutego, zapisów o których GIKS razem z Panem Ministrem Szałamachą wielokrotnie zapewniali pracowników podczas spotkań...ustawa nie ma zostać skierowana do konsultacji społecznych – czyli nikt się nikogo przy niej o zdanie pytał nie będzie – ma zostać uchwalona i wejść w życie wejść w tempie ekspersowym – w ciągu najbliższych kilkunastu dni...
    Czy tylko ja czuje się w tym wszystkim oszukany? Czy tylko ja mam wrażenie, że wszystko to (projekt z lutego – objazdówka po UKSach z zapewnieniami pracowników o rzeczach których nie będzie) było zrobione z premedytacją? Żeby nas uspokoić, zamknąć usta, żeby nikt zbytnio nie protestował? Czy tylko ja mam wrażenie że pracownicy kontroli skarbowej zostali najzwyczajniej w świecie wydymani? Chyba każdy pracownik UKSu ma takie poczucie... Czytam sprawozdanie ze spotkania z Ministerem z 2.06.2016 r. -Minister i inne osoby odpowiedzialne za KAS mówią, że zapisy te zostały usunięte dla dobra pracowników! Jaja sobie z nas robia? ! Minister twierdzi, że wynagrodzenia mają być nie mniejsze niż dotychczasowe...co prawda usunął ten zapis z ustawy ale mówi żeby mu zaufać... Jaja sobie z nas robi? Jak mamy zaufać komuś, kto z premedytacją przez kilka miesięcy na spotkaniach z pracownikami zapewniał o czymś czego nigdy nie miało być w ustawie... bo te zapisy w pseudoprojekcie z lutego nigdy nie miały się znaleźć w ustawie...były tam tylko po to, żeby ostudzić nastroje w urzędach które mają zostać zlikwidowane...a GIKS i Minister Szałamacha z pełną premedytacją przez kilka miesięcy okłamywali pracowników mamiąc ich zapisami o gwarancji pracy i płacy, które nigdy w ustawie nie miały się znaleźć...
  • ispec - nie jest to takie pewne, że art.163 ustawy o służbie celnej będzie stosowany do innych pracowników niż funkcjonariuszy, jak spojrzeć na art. 141. 1. W jednostkach organizacyjnych KAS mogą być zatrudnieni:
    1) członkowie korpusu służby cywilnej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211),
    2) pracownicy, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn.zm.) zwanej dalej „Kodeksem pracy".

    A wydaje się, że od 1 stycznia 2017 r. (w IAS od 1 września 2016 r.) do 31 maja 2017 r. będziemy zatrudnieni w KAS.

    Dodatkowo w ustawie wprowadzającej na przykładzie IAS jest zapis "Art. 165.1. Osoby zatrudnione w izbach skarbowych stają się z dniem 1 września 2016r., nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2017 r., pracownikami zatrudnionymi w izbach administracji skarbowej i zachowują ciągłość pracy i służby. W sprawach wynikających ze stosunku pracy stosuje się przepisy dotychczasowe."
  • tommek12345 - czuję to samo! oszukali mnie i obawiam się, że będą niestety oszukiwali nadal... niestety.
  • Tomek12345: cała załoga UKS myśli chyba podobnie
  • I co, będzie reakcja?
  • Jaka reakcja? Żeby zareagować to trzeba mieć coś między nogami. Wszyscy byli przekonani, że ugrają swoje kosztem celników, a tu ten niewdzięczny MF postanowił zrobić w balona również UKS-y.
    Do tej pory myślałem, że jakakolwiek dyskusja na tym forum może się kiedyś przerodzić w coś konstruktywnego, ale się bardzo myliłem. Dlatego też ten post jest moim ostatnim postem na tym forum. Powiem tak drodzy skarbowcy nie potraficie o nic zawalczyć. Dlatego też nie chcę już się z wami identyfikować w jakikolwiek sposób. Żegnam.
  • Ale nie którzy na tym forum są naiwni myśląc, że jakakolwiek akcja protestacyjna czy nawet strajkowa przyniosłaby rezultat. To jest moi drodzy walka z wizjonerami, którzy dążą do celu za wszelką cenę. Realizują swoje wizje kosztem państwa i wbrew zdrowemu rozsądkowi. Skoro oni nie rozliczyli poprzedników to także i ich nie rozliczą następcy. A skarbowców oraz celników nawet jeżeli wyjdą na ulicę protestować to mają mocno w
  • Najgorsze w tym jest to poczucie bezsilności. Nie wierzę aby jakikolwiek protest miałby szanse bytu...Jako skarbowcy jesteśmy mega podzieleni, us-y nie lubią uksów, uksy nie lubią pracowników min fin i tak dalej... poza tym skarbowcy nie mają poparcia społecznego jak np pielęgniarki, w opinii społeczeństwa jesteśmy zbędni, więc władza kompletnie nie musi się liczyć z naszymi racjami...tym bardziej że nasze związki tak hołubią obecna władzę, że na żadną organizację protestów przez zz nie ma co liczyć...nawet jak władza połowę z nas wywali na bruk...
  • Tak jak myślałem My jednak będziemy próbować...
  • @tomcio1206
    "Do tej pory myślałem, że jakakolwiek dyskusja na tym forum może się kiedyś przerodzić w coś konstruktywnego, ale się bardzo myliłem. Dlatego też ten post jest moim ostatnim postem na tym forum. Powiem tak drodzy skarbowcy nie potraficie o nic zawalczyć. Dlatego też nie chcę już się z wami identyfikować w jakikolwiek sposób. Żegnam."

    Powiedział ten, co poza pisaniem tu na forum też nie zrobił nic. Wow.
  • Dojdzie pewnie do ciekawych sytuacji: ludzie realizujący tzw. „twarde kontrole” narażając wręcz życie i zdrowie najbliższych w walce z gangsterką w toku sprawy usłyszą „kończ sprawę bo mierniki nam lecą” :)
  • Będzie reakcja. Co lepsi znajdą inne zajęcie.
  • avatar
    do tomek 12345
    Tekst piosenki "żyję w kraju" zespołu Strachy na lachy wyjątkowo wpisuje się w Twoje celne przemyślenia.
    ...żyję w kraju w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ch...a . Za moją kasę...
  • avatar
    marta25 - oczywiście masz rację, że nic nie jest to pewne. Ale aczkolwiek oczywiście skarbowcy pozostaną pod rządami ustawy o sł. cywilnej, to w ustawie tej nie ma żadnego zapisu dot. świadczenia związanego z likwidacją jednostki (v.w art.94). A 169 ustawy wprowadzającej KAS też dotyczy pracowników KAS (czyli skarbowców) - i odsyła do przepisów o sł. celnej, bo tam jest 163 - tyle, że od 1.1.17. ta ustawa ma zniknąć. Więc naprawdę nic nie wiadomo, a w uzasadnieniu - też w tym zakresie żadnych wyjaśnień.
    A w ogóle - nasza dyskusja jest de facto żałosna, niestety, bo dobitnie - podobnie jak podobne nasze dywagacje nt. KAS - świadczy o tym, jak koślawie są tworzone ustawy dot. KAS i jak się nami ich twórcy przejmują).
    I dlatego żal, że to co powiedział tomcio1206 "... drodzy skarbowcy nie potraficie o nic zawalczyć" to niestety gorzka prawda, podobnie jak to co pisze tommek12345.
    I jeszcze - drodzy celnicy, jestem z Wami - szeregowy skarbowiec.
  • Szanowni Państwo Skarbowcy
    pracuję w UC i czytam Wasze komentarze, mówicie że niewiele możecie ale tak naprawdę możecie dużo , gdyby wraz z cłem stanąłby cały aparat skarbowy to DOPIERO byłby dramat dla MF - wystarcza masowe choroby, możecie i to dużo, ludzie może i nie lubią "urzędasów " zwłaszcza skarbowych bo pobieracie podatki ale przecież państwo ZYJE Z PODATKÓW, te wystkie progrmay 500+ i inne są finansowane z podatków, gdyby tak każdy kręcił i unikał ich płacenia to z czego to państwo by żyło, to przeciez dziecko wie, a jak Wam ktoś zarzuci że żyjecie z podaktów obywatela X, to ja zawsze mówię że te podatki płace równieź ja mój mąż ojciec i ciotka, zastanawiałam się co się stanie z Wami i Nami, nie wierzę Banasiowi oszustowi do zwolnienia napewno będzie więcej ludzi, kiedy w ostatnich latach likwidowano IC Warszawa Okęcie ludzie owszem dostali nowe propozycje , ale na granicy i tym sposobem nie mieli wyjścia i zaczeli sami się zwalniac, tu będzie tak samo dadzą nam propozycje nie do przyjęcia Pozrawiam jednoczcie się
  • avatar
    http://biznes.onet.pl/praca/odchudzanie-budzetowki/603nmk
  • A może skonsolidować Sejm z Senatem, a przy okazji połowę posłów i senatorów zwolnić, a zostawić tylko tych "sprawnych intelektualnie i fizycznie" (słowa Pana Min. Banasia odnoszące się do naboru do UCS)?

    Może wtedy będzie lepiej dla wszystkich Polaków?
  • http://www.nszzp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=6641:i-kongres-federacji-sub-mundurowych-i-publicznych&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30 , może to szansa dla Waszych związków i dla Was, przyłączcie się.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.