Czas pracy w KAS


Poniżej korespondencja RKS z Szefem KAS ws. czasu obsługi interesantów w urzędach KAS.

Pan Marian Banaś

Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Warszawa

 

Zwracamy się wnioskiem o zmianę zasad obsługi interesantów w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej.

Aktualnie obsługa interesantów odbywa się w tych samych godzinach, w których funkcjonują urzędy. Skutkuje to tym, że pracownicy zmuszeni są do przychodzenia wcześniej do pracy, a często kończenia jej już po przepracowaniu 8 godzin – przy czym czas pracy ponad 8 godzin nie jest zaliczany do nadgodzin, a często nawet do normatywnego czasu pracy.

W większości jednostek budżetowych obsługujących klientów zewnętrznych czas przyjmowania interesantów jest krótszy od czasu pracy zatrudnionych tam pracowników, przez co mają oni możliwość przygotowania stanowiska pracy i zabezpieczenia go już po zakończeniu obsługi interesantów (na przykład w ZUS czas przyjmowania interesantów wynosi 7 godzin, od 800 do 1500 – pozostały czas wykorzystywany jest do przygotowania do pracy, załatwienia spraw służbowych, np. ewidencjonowanie czasu pracy i dokumentów służbowych w systemach, itp.). W urzędach KAS jednak jest inaczej – co nie tylko narusza prawo do 40-godzinnego czasu pracy, wynikającego z art. 97 ustawy o służbie cywilnej, ale powoduje, iż pracownicy nie mają w podstawowym czasie pracy możliwości załatwiania innych spraw służbowych, co jest często niezbędne). Nie widzimy żadnych przeszkód prawnych, merytorycznych i organizacyjnych, aby również w KAS obsługa interesantów odbywała się w taki sposób, że jej początek następowałby po 30 minutach od otwarcia urzędów, natomiast koniec 30 minut przed ich zamknięciem (pozwoliłoby to na zakończenie czynności obsługi klientów jeszcze w czasie działania urzędów oraz inne czynności związane z pracą).

Wnosimy także o wprowadzenie oficjalnych przerw dla pracowników na salach obsługi – aktualnie nie można nawet postawić tabliczki o trwającej przerwie (jak w innych urzędach). Powoduje to, że pracownicy nie tylko nie mogą skorzystać z przysługujących im ustawowo przerw (śniadaniowa, praca przy monitorach), ale mają wręcz problem z wyjściem do toalety (petenci nie tolerują przerw, a przecież na poczcie czy w bankach jest to ogólnie przyjęte...).

Mamy nadzieję, że tym razem nasza propozycja zostanie przez Pana zaakceptowana i niezwłocznie wprowadzona w życie, dzięki czemu poprawią się warunki pracy i służby. Jest to o tyle pożądane, że wiele z naszych postulatów dotyczących poprawy warunków pracy nie spotkało się pozytywnym przyjęciem, przez co można odnieść nawet wrażenie, że członkowie korpusu służby cywilnej traktowani są w KAS gorzej.

z up. RKS Tomasz Ludwiński

---------------------

Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej

DLK8.105.31.2019

Pan

Tomasz Ludwiński

Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność” inspektor@hot.pl

W odpowiedzi na pismo SK/50/2019 Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej uprzejmie informuje, że zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 768) zadania kierownika jednostki organizacyjnej w sprawach z zakresu pracy i służby funkcjonariuszy w izbie administracji skarbowej wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi KAS wykonuje dyrektor izby administracji skarbowej. Tym samym kwestie organizacji pracy czy służby związane z obsługą interesantów w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej leżą w gestii dyrektorów izb administracji skarbowej. Kierownicy jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej powinni organizować pracę w sposób zapewniający sprawną realizację powierzonych im zadań, w tym obsługę interesantów.

Kwestie dotyczące czasu służby reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2018 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 444), natomiast w stosunku do czasu pracy pracowników będących członkami korpusu służby cywilnej zastosowanie znajduje ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r., poz.1559) oraz ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917) dotycząca stosunku pracy w służbie cywilnej w zakresie nieuregulowanym przez ustawę o służbie cywilnej.

Ww. akty określają normy i ogólny wymiar czasu pracy/służby, jak również gwarantują przerwy dla pracowników oraz funkcjonariuszy, które są wliczane do czasu pracy/służby.

Ponadto szczegółowe regulacje związane z ustaleniem rozkładu czasu pracy w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej zawierają również regulaminy pracy.

Należy jednak zauważyć, że propozycje natury organizacyjnej przedstawione w Państwa piśmie są warte rozważenia i dlatego Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej zachęca do przekazania ich bezpośrednio dyrektorom izb administracji skarbowej.

Ilona Kowalska

Dyrektor Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej




(22)
  • Ale już Dyrektorom IAS nie raczyli przekazać tego pisma do rozważenia, skoro zasługuje na to! Czysta spychoterapia, aby dalej od siebie - można by powiedzieć, że tak naprawdę to nas w ogóle nie interesuje, bo taki widać wydźwięk tej odpowiedzi.
  • avatar
    Zetknąłem się z tym problem już 3-4 lata temu.
    Zgłaszałem to wielu osobom powyżej poziomu "pracownik".
    Zostałem wysłuchany...
    Może problem zostanie nawet rozwiązany?
  • I co dalej, ktoś to prześle do dyrektorów?
  • @herbatnick: I co dalej, ktoś to prześle do dyrektorów?

    Czemu by nie ?!

    *Zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej, wyraźnie podkreślającym celowość i zasadność złożonego wniosku ... oraz stosownie do pisemnie przedstawionego wyjaśnienia, wykazującego bezsprzecznie - jako podmiot upoważniony i kompetentny w sprawie wskazanych regulacji - osoby dyrektorów izb administracji skarbowej. Niniejszym więc ...*

    Już widzę, jak któryś dyrektor to neguje! ;)
  • W niektórych IAS (US) taki system pracy obowiązuje. To zależy od DIAS, a Szef KAS nie widzi przeszkód (rozmawiałem osobiście). Oczywiście - lepsze byłoby polecenie zajęcia się sprawą, ale przynajmniej jest nadzieja...
  • avatar
    Rozmundurowany, Dyrektor Gojny nie widzi takiej potrzeby. Było pismo w tej sprawie i odpowiedź, że ma to „gdzieś”.
  • On nie widzi jeszcze wielu innych spraw, a nie jest to zapewne kwestia słabego wzroku, lecz niechęć do ich widzenia. Tu zaś wychodzi - nie wiem tylko czy nieświadomość czy też niewiedza, świadcząca o braku przygotowania do zajmowanego stanowiska.

    Cóż, niektórzy "pseudo-ambitni" zdobywają cokolwiek, często na czyjeś życzenie.
    Natomiast jeśli ci sami coś tracą, to wyłącznie na życzenie własne!
    Wtedy,to nawet "święty Boże" nie pomoże, ani też krewni i znajomi z Torunia ...
  • Dobrze odpisali, bo wszystko zależy od DIAS. Proszę zobaczyć na urzędy skarbowe w IAS Zielona Góra. Sala obsługi w poniedziałek jest czynna od 7.30 do 18.00, natomiast od wtorku do piątku w godzinach od 7.30 do 14.30. Wprowadzono taki system z dwa lata temu jak dobrze pamiętam.
  • avatar
    Od wtorku do piątku w godzinach od 7.30 do 14.30?
    O jeny! To Interesariusze są poszkodowani, bo to tylko 7 godzin!

    A poważnie, to myślę, że od 7.30 do 15.00 byłoby najlepszą opcją.
    Pracownik przychodzi do pracy na 7.15 i kończy pracę o 15.15.
    Albo od 8.00 do 15.30. Pracownik: 7.45-15.45.
    Niby Klient nasz pan, ale może warto też uwzględnić interes Sług?
    Wiem jakie są zawirowania w referacie, kiedy sala obsługi jest otwarta 8 godzin.

  • Pozwól @nadir, że zaprzeczę, jakoby 7:30 - 15:00 była najlepszą opcją.

    7:30 - 14:30 jest dużo lepsza i wcale nie mam na myśli "porannej kawki" czy "popołudniowej herbatki"! Wprawdzie u nas obowiązują 2-3 godzinne "dyżury" na sali obsługi, ale nie sądzę, by ktoś miałby się "nudzić" przed 7:30 czy po 14:30.
  • avatar
    Chodzi mi tylko o 7,5 godzinne otwieranie sali. Od-do to już kwestia wtórna.
    Jedni woleliby 7.30-15.00, inni 8.00-15.30.
    Pół godziny luzu wystarczy: 15 min. rano na odpalenia kompa, zalogowanie się, przygotowanie pieczątek, etc. 15 min po południu teoretycznie też powinno wystarczyć na schowanie pieczątek, wylogowanie, wyłączenie kompa, etc.
    Teoretycznie, bo bywa, że Interesariusz przychodzi o 15.29 i ma do złożenia SDZ-2 z tyt, spadku. I zaczyna się! Wyliczanie części udziału w spadku, wyliczanie kwot, wypełnianie. I pół godziny jak z bata strzelił!
    I nie chodzi o poświęcony (stracony) czas, tylko niektórzy ludzie dojeżdżają do pracy z daleka. Spóźnienie się na autobus czy pociąg 5 czy 10 minut powoduje dużo większą stratę czasu. A tam dzieci czekają! Mąż też
  • avatar
    Tu wszystko zależy od Urzędu i jego struktury. Jeśli mamy Dział Obsługi Bezpośredniej, gdzie przyjmujemy dokumenty, wydajemy zaświadczenia to po 15 minut przed i 15 po jest wystarczające. Jednak jeśli popatrzymy na małe i niektóre średnie urzędy, gdzie nie istnieje Referat/Dział przetwarzania danych, a tym samym zeznania wprowadza się na sali obsługi to 7h czas pracy z podatnikiem byłby zdecydowanie bardziej korzystny. Idealny system to wspominany z sentymentem przez osoby, które za jakiś czas będą opuszczać Urząd czyli praca z podatnikiem do 13:00 i co byłoby najbardziej korzystne 1 dzień bez podatników. Wtorek, środa lub czwartek. Po pracujących sobotach z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że człowiek wykonuje wtedy 300% tego co w normalny dzień kiedy jest co chwilę odrywany od swojej pracy.
  • avatar
    ...Czyli praca z podatnikiem do 13:00 i co byłoby najbardziej korzystne 1 dzień bez podatników...
    Ha! Zapomniałem, że tak to kiedyś bywało.
    Teraz jest to tym bardziej uzasadnione, ponieważ zdecydowana większość spraw nie musi być już załatwiana osobiście w urzędzie!
  • Ciekawe, jak jakiś czas temu MF z góry narzucił, że dniem z wydłużonymi godzinami pracy do 18.00 ma być we wszystkich urzędach w kraju poniedziałek, to jakoś tego na DIASów nie przerzucał, tylko nakazał się wszystkim dostosować. To dlaczego teraz nie można odgórnie wprowadzić tego, żeby sala obsługi była czynna krócej lub żeby jeden dzień z obsługi bezpośredniej (przecież jest ePUAP, e-Deklaracje itp. więc generalnie sporo można zdziałać nie przychodząc do urzędu) był wyłączony?
  • Jemioła chyba źle rozumiesz obsługę. Nie powinna być wyróżniona sala obsługi tylko w ogóle obsługa podatników powinna odbywać się w określonych godzinach - czyli podatnicy nie powinni się błąkać również po pokojach urzędu poza tymi godzinami.
  • avatar
    Błąkać po pokojach = przeszkadzać w robocie.
  • ZUS może przyjmować klientów 7 godzin dziennie?

    ZUS I Oddział w Warszawie
    Godziny obsługi klientów
    Poniedziałek: 8.00-18.00
    Wtorek - Piątek: 8.00-15.00
    https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe/-/details/443

    Może.

    To dlaczego
    Pierwszy US Warszawa-Śródmieście
    Godziny urzędowania
    poniedziałek od 8:00 do 18:00
    wtorek - piątek od 8:00 do 16:00
    http://www.mazowieckie.kas.gov.pl/pierwszy-urzad-skarbowy-warszawa-srodmiescie/organizacja/godziny-urzedowania

    US nie może?
  • Rozmowy w tej sprawie trwają. Bez nerwów. Trzeba zmienić regulamin - i tu jest miejsce dla związków zawodowych.
  • Masz racje harakiri, związki już dawno winny z tym ruszyć do Dyrekcji, ale chyba długa droga nas czeka
  • Staruszek - mowa o tej sprawie z dyrekcją była wielokrotnie od lat. Ale dopiero z TĄ dyrekcją ma sens. Zresztą warunki naszej pracy się zmieniaja (np. mniej pracowników, więcej pracy, więcej dokumentów elektronicznych, mniej podatników w urzędach...) i zmiany do regulaminów są niezbędne a na pewno wskazane.
    Pozdrawiam
  • U nas tylko słychać "wszystkie zmiany są konsultowane właśnie w związkach", może ktoś ma namiary na związki?
  • U nas? Są na drugim piętrze.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.