Poniżej korespondencja RKS z Szefem KAS ws. czasu obsługi interesantów w urzędach KAS.
Pan Marian Banaś
Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Warszawa
Zwracamy się wnioskiem o zmianę zasad obsługi interesantów w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej.
Aktualnie obsługa interesantów odbywa się w tych samych godzinach, w których funkcjonują urzędy. Skutkuje to tym, że pracownicy zmuszeni są do przychodzenia wcześniej do pracy, a często kończenia jej już po przepracowaniu 8 godzin – przy czym czas pracy ponad 8 godzin nie jest zaliczany do nadgodzin, a często nawet do normatywnego czasu pracy.
W większości jednostek budżetowych obsługujących klientów zewnętrznych czas przyjmowania interesantów jest krótszy od czasu pracy zatrudnionych tam pracowników, przez co mają oni możliwość przygotowania stanowiska pracy i zabezpieczenia go już po zakończeniu obsługi interesantów (na przykład w ZUS czas przyjmowania interesantów wynosi 7 godzin, od 800 do 1500 – pozostały czas wykorzystywany jest do przygotowania do pracy, załatwienia spraw służbowych, np. ewidencjonowanie czasu pracy i dokumentów służbowych w systemach, itp.). W urzędach KAS jednak jest inaczej – co nie tylko narusza prawo do 40-godzinnego czasu pracy, wynikającego z art. 97 ustawy o służbie cywilnej, ale powoduje, iż pracownicy nie mają w podstawowym czasie pracy możliwości załatwiania innych spraw służbowych, co jest często niezbędne). Nie widzimy żadnych przeszkód prawnych, merytorycznych i organizacyjnych, aby również w KAS obsługa interesantów odbywała się w taki sposób, że jej początek następowałby po 30 minutach od otwarcia urzędów, natomiast koniec 30 minut przed ich zamknięciem (pozwoliłoby to na zakończenie czynności obsługi klientów jeszcze w czasie działania urzędów oraz inne czynności związane z pracą).
Wnosimy także o wprowadzenie oficjalnych przerw dla pracowników na salach obsługi – aktualnie nie można nawet postawić tabliczki o trwającej przerwie (jak w innych urzędach). Powoduje to, że pracownicy nie tylko nie mogą skorzystać z przysługujących im ustawowo przerw (śniadaniowa, praca przy monitorach), ale mają wręcz problem z wyjściem do toalety (petenci nie tolerują przerw, a przecież na poczcie czy w bankach jest to ogólnie przyjęte...).
Mamy nadzieję, że tym razem nasza propozycja zostanie przez Pana zaakceptowana i niezwłocznie wprowadzona w życie, dzięki czemu poprawią się warunki pracy i służby. Jest to o tyle pożądane, że wiele z naszych postulatów dotyczących poprawy warunków pracy nie spotkało się pozytywnym przyjęciem, przez co można odnieść nawet wrażenie, że członkowie korpusu służby cywilnej traktowani są w KAS gorzej.
z up. RKS Tomasz Ludwiński
---------------------
Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej
DLK8.105.31.2019
Pan
Tomasz Ludwiński
Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność” inspektor@hot.pl
W odpowiedzi na pismo SK/50/2019 Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej uprzejmie informuje, że zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 768) zadania kierownika jednostki organizacyjnej w sprawach z zakresu pracy i służby funkcjonariuszy w izbie administracji skarbowej wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi KAS wykonuje dyrektor izby administracji skarbowej. Tym samym kwestie organizacji pracy czy służby związane z obsługą interesantów w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej leżą w gestii dyrektorów izb administracji skarbowej. Kierownicy jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej powinni organizować pracę w sposób zapewniający sprawną realizację powierzonych im zadań, w tym obsługę interesantów.
Kwestie dotyczące czasu służby reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2018 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 444), natomiast w stosunku do czasu pracy pracowników będących członkami korpusu służby cywilnej zastosowanie znajduje ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r., poz.1559) oraz ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917) dotycząca stosunku pracy w służbie cywilnej w zakresie nieuregulowanym przez ustawę o służbie cywilnej.
Ww. akty określają normy i ogólny wymiar czasu pracy/służby, jak również gwarantują przerwy dla pracowników oraz funkcjonariuszy, które są wliczane do czasu pracy/służby.
Ponadto szczegółowe regulacje związane z ustaleniem rozkładu czasu pracy w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej zawierają również regulaminy pracy.
Należy jednak zauważyć, że propozycje natury organizacyjnej przedstawione w Państwa piśmie są warte rozważenia i dlatego Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej zachęca do przekazania ich bezpośrednio dyrektorom izb administracji skarbowej.
Ilona Kowalska
Dyrektor Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej
Zgłaszałem to wielu osobom powyżej poziomu "pracownik".
Zostałem wysłuchany...
Może problem zostanie nawet rozwiązany?
Czemu by nie ?!
*Zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej, wyraźnie podkreślającym celowość i zasadność złożonego wniosku ... oraz stosownie do pisemnie przedstawionego wyjaśnienia, wykazującego bezsprzecznie - jako podmiot upoważniony i kompetentny w sprawie wskazanych regulacji - osoby dyrektorów izb administracji skarbowej. Niniejszym więc ...*
Już widzę, jak któryś dyrektor to neguje! ;)
Cóż, niektórzy "pseudo-ambitni" zdobywają cokolwiek, często na czyjeś życzenie.
Natomiast jeśli ci sami coś tracą, to wyłącznie na życzenie własne!
Wtedy,to nawet "święty Boże" nie pomoże, ani też krewni i znajomi z Torunia ...
O jeny! To Interesariusze są poszkodowani, bo to tylko 7 godzin!
A poważnie, to myślę, że od 7.30 do 15.00 byłoby najlepszą opcją.
Pracownik przychodzi do pracy na 7.15 i kończy pracę o 15.15.
Albo od 8.00 do 15.30. Pracownik: 7.45-15.45.
Niby Klient nasz pan, ale może warto też uwzględnić interes Sług?
Wiem jakie są zawirowania w referacie, kiedy sala obsługi jest otwarta 8 godzin.
7:30 - 14:30 jest dużo lepsza i wcale nie mam na myśli "porannej kawki" czy "popołudniowej herbatki"! Wprawdzie u nas obowiązują 2-3 godzinne "dyżury" na sali obsługi, ale nie sądzę, by ktoś miałby się "nudzić" przed 7:30 czy po 14:30.
Jedni woleliby 7.30-15.00, inni 8.00-15.30.
Pół godziny luzu wystarczy: 15 min. rano na odpalenia kompa, zalogowanie się, przygotowanie pieczątek, etc. 15 min po południu teoretycznie też powinno wystarczyć na schowanie pieczątek, wylogowanie, wyłączenie kompa, etc.
Teoretycznie, bo bywa, że Interesariusz przychodzi o 15.29 i ma do złożenia SDZ-2 z tyt, spadku. I zaczyna się! Wyliczanie części udziału w spadku, wyliczanie kwot, wypełnianie. I pół godziny jak z bata strzelił!
I nie chodzi o poświęcony (stracony) czas, tylko niektórzy ludzie dojeżdżają do pracy z daleka. Spóźnienie się na autobus czy pociąg 5 czy 10 minut powoduje dużo większą stratę czasu. A tam dzieci czekają! Mąż też
Ha! Zapomniałem, że tak to kiedyś bywało.
Teraz jest to tym bardziej uzasadnione, ponieważ zdecydowana większość spraw nie musi być już załatwiana osobiście w urzędzie!
ZUS I Oddział w Warszawie
Godziny obsługi klientów
Poniedziałek: 8.00-18.00
Wtorek - Piątek: 8.00-15.00
https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe/-/details/443
Może.
To dlaczego
Pierwszy US Warszawa-Śródmieście
Godziny urzędowania
poniedziałek od 8:00 do 18:00
wtorek - piątek od 8:00 do 16:00
http://www.mazowieckie.kas.gov.pl/pierwszy-urzad-skarbowy-warszawa-srodmiescie/organizacja/godziny-urzedowania
US nie może?
Pozdrawiam