ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych
kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej
Warszawa, 18 czerwca 2020 r.
DSC.ZAP.141.10.MS(MT)
według rozdzielnika
Szanowni Państwo Przewodniczący,
na podstawie art. 19 ustawy o związkach zawodowych , w związku z § 38 ust. 2 Regulaminu pracy Rady Ministrów , w załączeniu przekazuję do zaopiniowania projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej, z uprzejmą prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma. Będę wdzięczny za przekazanie opinii również w wersji elektronicznej (w formie edytowalnej) na adresy: ineza.krolik@kprm.gov.pl oraz marek.taborowicz@kprm.gov.pl.
Jednocześnie informuję, że opracowanie projektu poprzedziłem szczegółową analizą obsady ok. 500 stanowisk funkcjonujących w obowiązującym rozporządzeniu. W wyniku przeprowadzonych analiz przygotowałem szczegółowe propozycje zmian, które w ubiegłym roku przedstawiłem do wstępnej opinii wszystkim ministrom, kierownikom urzędów centralnych nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz wojewodom. W efekcie uwzględnienia większości z otrzymanych propozycji opracowałem projekt rozporządzenia, który przekazuję w załączeniu wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
Do roboczych kontaktów w sprawie projektu wyznaczam p. Inezę Królik, radcę Prezesa Rady Ministrów w Departamencie Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, tel. 22 694 76 86.
Z wyrazami szacunku
Dobrosław Dowiat-Urbański
Szef Służby Cywilnej
Projekt z dnia 16 czerwca 2020 r.
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej
Na podstawie art. 99 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 807) wprowadza się następujące zmiany:
1) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
2) załącznik nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. 1. Wejście w życie rozporządzenia nie może stanowić przyczyny uzasadniającej zmianę stanowiska urzędniczego ani uzasadniającej obniżenie wynagrodzenia zasadniczego przysługującego na zajmowanym stanowisku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia pracodawca zaproponuje członkowi korpusu służby cywilnej, zajmującemu w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowisko urzędnicze nieprzewidziane w załączniku nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, nowe warunki pracy w zakresie zajmowanego stanowiska urzędniczego, zgodnie z ust. 3.
3. Propozycja nowych warunków pracy powinna:
1) uwzględniać następujące kryteria:
a) kwalifikacje i umiejętności zawodowe członka korpusu służby cywilnej,
b) wynik wartościowania stanowiska pracy zajmowanego przez członka korpusu służby cywilnej w dniu wejścia w życie rozporządzenia, odniesiony do hierarchii stanowisk pracy w ramach urzędu ustalonej w oparciu o podział na przedziały punktowe oraz
2) odpowiadać propozycjom nowych warunków pracy, złożonym członkom korpusu służby cywilnej, którzy w urzędzie w podobny sposób spełniają kryteria wskazane w pkt 1.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zmian w załączniku nr 1, w zakresie:
1) stanowisk w Inspekcji Ochrony Środowiska, które wchodzą w życie z mocą od dnia
1 stycznia 2019 r.;
2) stanowisk wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz zastępcy wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych, które wchodzą w życie z mocą od dnia 1 lipca 2020 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
Za zgodność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym
Michał Frączkiewicz
Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
/podpisano elektronicznie/
UZASADNIENIE
Nowelizacja rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 807) spowodowana jest:
1) nieobsadzeniem lub obsadzeniem na bardzo niskim poziomie części z około 500 stanowisk przewidzianych w rozporządzeniu. Proponuje się usunięcie nazw tych stanowisk z wykazu stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej.
2) wejściem w życie przepisów ustawowych, które wprowadziły zmiany w organizacji administracji rządowej, w tym w nazewnictwie i sposobie obsadzania niektórych stanowisk urzędniczych.
Główne założenia nowelizacji:
1. Zwiększenie wykorzystania katalogu wspólnych stanowisk dla wszystkich urzędów, z zachowaniem niektórych stanowisk w częściach szczegółowych, gdy ich dalsze wykorzystywanie jest uzasadnione specyfiką zadań realizowanych w niektórych urzędach.
Obecnie załącznik nr 1 do rozporządzenia przewiduje ok. 500 stanowisk dla ok. 118 tys. członków korpusu służby cywilnej. Stanowiska te są określone w czterech tabelach, z których każda obejmuje różne kategorie urzędów administracji rządowej. W trzech tabelach wyodrębniono część wspólną dla wszystkich jednostek organizacyjnych w danej kategorii urzędów oraz części szczegółowe - przeznaczone dla poszczególnych urzędów.
Analiza obsady stanowisk określonych w obowiązującym rozporządzeniu (potwierdzona konsultacjami z ministerstwami, urzędami centralnymi i urzędami wojewódzkimi przeprowadzonymi w połowie 2019 r.) wykazała, że:
- ok. 100 stanowisk jest nieobsadzonych,
- ok. 100 innych stanowisk jest obsadzonych przez nie więcej niż 10 osób.
Planowane jest dostosowanie części wspólnej dla wszystkich urzędów (bez podziału na kategorie urzędów) w taki sposób, aby obejmowała ona stanowiska, na których realizowane są zadania o zbliżonym charakterze.
Dzięki temu w częściach szczegółowych tabeli będą mogły pozostać tylko stanowiska specyficzne dla poszczególnych jednostek, ze względu na charakter realizowanych w nich zadań.
2. Uproszczenie nazewnictwa stanowisk, przy założeniu, że doprecyzowanie zakresu zadań realizowanych na tych stanowiskach będzie dokonywane w opisach stanowisk pracy, a nie w rozporządzeniu.
Zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej stanowiska pracy podlegają opisowi. W opisie stanowiska pracy wskazuje się realizowane zadania, wymagane kompetencje, kwalifikacje i zakres odpowiedzialności ze względu na umiejscowienie i funkcję stanowiska pracy w strukturze urzędu. Tak więc co do zasady, określenie charakteru stanowiska pracy powinno następować w opisie tego stanowiska, jeśli nie ma szczegółowych wymagań określonych w odrębnych przepisach. Oznacza to, że nie ma potrzeby wymieniania w rozporządzeniu pełnych nazw wszystkich stanowisk pracy, wystarczy określić tylko podstawowe człony nazw stanowisk pozwalających na ich rodzajowe zróżnicowanie. Dla zwiększenia przejrzystości katalogu oraz porównywalności stanowisk między urzędami zasadne jest więc możliwie daleko idące ograniczenie nazw stanowisk określonych w rozporządzeniu.
Skutkiem zmiany polegającej na usunięciu nazw niektórych stanowisk będzie m.in. konieczność zmiany opisów tych stanowisk pracy, których nazwy odpowiadają nazwom znoszonych stanowisk (w szczególności dotyczy to opisów stanowisk pracy, na których są zatrudnieni członkowie korpusu służby cywilnej). Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje zatem, że w przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach, których nazwy nie będą już występowały po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia, konieczne będzie ustalenie nowej nazwy stanowiska pracy w oparciu o nowe wykazy stanowisk, z tym że zmiana ta nie może powodować pogorszenia warunków pracy i płacy członka korpusu służby cywilnej. Ewentualne połączenie konieczności dostosowania nazw stanowisk do nowego stanu prawnego, z pogorszeniem warunków zatrudnienia (np. określenie nowego stanowiska pracy uznawanego za niższe w hierarchii niż zajmowane dotychczas) będzie możliwe wyłącznie na warunkach przewidzianych w przepisach prawa pracy (w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego - w stosunku do pracowników służby cywilnej lub przeniesienia na inne stanowisko pracy - dla urzędników służby cywilnej, albo w drodze porozumienia stron - w stosunku do obu tych grup).
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia pracodawca zaproponuje członkowi korpusu służby cywilnej, zajmującemu w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowisko urzędnicze nieprzewidziane w załączniku nr 1 do rozporządzenia w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, nowe warunki pracy w zakresie zajmowanego stanowiska urzędniczego. Ta propozycja nowych warunków pracy powinna uwzględniać kwalifikacje i umiejętności zawodowe członka korpusu służby cywilnej oraz wynik wartościowania stanowiska pracy zajmowanego przez członka korpusu służby cywilnej w dniu wejścia w życie rozporządzenia, odniesiony do hierarchii stanowisk pracy w ramach urzędu ustalonej w oparciu o podział na przedziały punktowe. Powinna również odpowiadać propozycjom nowych warunków pracy, złożonym członkom korpusu służby cywilnej, którzy w urzędzie w podobny sposób spełniają wyżej wymienione kryteria.
3. Przeniesienie niektórych stanowisk pomiędzy grupami stosownie do ich rangi i charakteru.
Uporządkowanie stanowisk w grupach stanowisk dotyczyć powinno stanowisk, na których są realizowane zadania polegające na koordynacji pracy innych osób. Obecnie tego typu stanowiska są umieszczone, w zależności od kategorii urzędów, w grupie stanowisk koordynujących, samodzielnych czy specjalistycznych. W projekcie nowelizacji rozporządzenia zostały one ujęte w grupie stanowisk koordynujących.
Do grupy stanowisk specjalistycznych została przeniesiona część stanowisk zaliczanych dotąd do grupy stanowisk wspomagających, przy zachowaniu wymagania posiadania wykształcenia średniego: „starszy referent”, „starszy księgowy”, „samodzielny referent” (tabela I. Wszystkie urzędy), „starszy nadzorca ochrony wybrzeża”, „starszy bosman portu” (tabela XIV Urzędy morskie) oraz „starszy kontroler weterynaryjny” (tabela XXI. Graniczne, wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii). Zmiana ta ma na celu rozszerzenie możliwości awansu dla osób z wykształceniem średnim, które w trakcie pracy zdobyły wiedzę specjalistyczną i realizują odpowiedzialne zadania.
4. Zmiany porządkujące, dostosowujące katalog stanowisk do zmian stanu prawnego.
W okresie obowiązywania zmienianego rozporządzenia weszły w życie zmiany w przepisach prawa, mające wpływ na jego zakres podmiotowy. Powoduje to konieczność dostosowania katalogu stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej do aktualnego stanu prawnego, w szczególności niezbędne stało się usunięcie niektórych stanowisk niebędących już stanowiskami w służbie cywilnej. Ustawy, z których wynika konieczność wprowadzenia zmian w katalogu stanowisk w służbie cywilnej to:
1) ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. poz. 976) - zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy, zniesione zostały organy administracji miar - naczelnicy obwodowych urzędów miar; w związku z czym należy usunąć z rozporządzenia stanowiska zastępcy naczelnika obwodowych urzędów miar.
2) ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2018 r. poz. 2268, z późn. zm.) tworząca Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jako państwową osobę prawną w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Zgodnie z art. 525 ust. 1 pkt 2 i ust. 7 ustawy - Prawo wodne, zniesiono dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej, a regionalne zarządy gospodarki wodnej będące państwowymi jednostkami budżetowymi stały się jednostkami organizacyjnymi Wód Polskich. W związku z powyższym należy usunąć z rozporządzenia stanowiska dla Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej.
3) ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1479, na mocy której Główny Inspektor Ochrony Środowiska przejął od wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska część ich zadań wraz z pracownikami realizującymi te zadania. W związku z tym w nowelizowanym rozporządzeniu proponuje się odpowiednie zmodyfikowanie wykazu stanowisk dla Inspekcji Ochrony Środowiska.
4) ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 285). Na podstawie art. 13 tej ustawy, od 1 lipca 2020 r. stanowiska wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i jego zastępcy zostaną włączone do grupy wyższych stanowisk w służbie cywilnej, poprzez zmianę art. 52 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. W związku z tym, w nowelizowanym rozporządzeniu proponuje się uwzględnienie ww. stanowisk w grupie wyższych stanowisk w służbie cywilnej.
Wprowadzenie opisanych wyżej zmian w katalogu stanowisk umożliwiło utworzenie jednej, wspólnej dla wszystkich urzędów tabeli stanowisk (zamiast dotychczasowych czterech tabel) oraz ograniczenie z czterdziestu trzech do dwudziestu trzech tabel szczegółowych dla określonych kategorii urzędów, których specyfika wymaga zachowania stanowisk dla nich charakterystycznych. Całkowita liczba stanowisk została zmniejszona o połowę - do ok. 250.
5. Dostosowanie najniższych mnożników kwot bazowych służących do ustalania wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich grup urzędów (Tabele I - III) w załączniku 2 do rozporządzenia w związku z podniesieniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2020.
Przedziały mnożników służących do ustalania wynagrodzenia zasadniczego są określone w trzech odrębnych tabelach przypisanych poszczególnym kategoriom urzędów, w podziale na grupy stanowisk.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano podwyższenie najniższego mnożnika kwoty bazowej służącego do ustalania wynagrodzenia zasadniczego z 1,00 do 1,28 dla grup stanowisk wspomagających, specjalistycznych, samodzielnych oraz koordynujących we wszystkich trzech tabelach. W związku z wejściem w życie od 2020 r. zmian dotyczących wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz sposobu jego ustalania, konieczne jest dostosowanie wysokości najniższych mnożników służących do ustalania wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej.
W 2020 r. ustalono minimalne wynagrodzenie za pracę na poziomie 2 600 zł brutto, przy czym tzw. dodatek stażowy nie jest już wliczany do tego wynagrodzenia. W 2020 r. kwota bazowa dla członków korpusu służby cywilnej została ustalona na poziomie 2031,96 zł brutto, najniższy mnożnik kwoty bazowej służący do ustalania wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej nie może być zatem niższy niż 1,28.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie w terminie nie krótszym niż 3 miesiące od jego ogłoszenia. Umożliwi to odpowiednio wczesne zapoznanie się pracowników i pracodawców ze zmianami oraz przygotowanie się do ich wprowadzenia w urzędach. Ponadto zmiany w załączniku nr 1 dotyczące stanowisk właściwych dla Inspekcji Ochrony Środowiska wejdą w życie z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r., a zmiany w załączniku nr 1 dotyczące stanowisk wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz zastępcy wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych - z mocą od dnia 1 lipca 2020 r.
Powyższe nie jest sprzeczne z zasadami demokratycznego państwa prawnego z uwagi na to, że rozporządzenie zawiera regulacje, które nie naruszają praw podmiotowych osób trzecich. Poza tym jest ono skierowane do członków korpusu służby cywilnej i ma na celu dostosowanie przepisów do wspomnianych powyżej zmian ustawowych.
Projekt nie przewiduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa. Wprowadzenie zmian - jeśli będzie wymagało poniesienia kosztów po stronie pracodawcy - zostanie sfinansowane ze środków na wynagrodzenia będących w dyspozycji poszczególnych urzędów, zaplanowanych w ustawie budżetowej. Wejście wżycie projektowanej regulacji nie będzie stanowiło także podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki budżetu państwa na ten cel.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.), zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Nazwa projektu:
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Dobrosław Dowiat-Urbański, Szef Służby Cywilnej
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Hubert Wojtach, zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
- Jaki problem jest rozwiązywany?
- Występowanie nieobsadzonych lub słabo obsadzonych stanowisk, potrzeba uporządkowania zaszeregowania niektórych stanowisk oraz dostosowania rozporządzenia do zaistniałych zmian w prawie, mających wpływ na zakres podmiotowy zmienianego rozporządzenia.
Wskazane wyżej powody przemawiają za wprowadzeniem proponowanej nowelizacji rozporządzenia, porządkującej dotychczasowy wykaz stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej.
- Niedostosowanie minimalnych mnożników kwot bazowych do zmian płacy minimalnej. W związku z wejściem w życie od 2020 r. zmian dotyczących wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz sposobu jego ustalania, konieczne jest dostosowanie wysokości najniższych mnożników służących do ustalania wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej.
- Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
- Proponuje się uproszczenie i usystematyzowanie katalogu stanowisk, na których mogą być zatrudniani członkowie korpusu służby cywilnej oraz rezygnację z tych stanowisk, które są niewykorzystywane lub wykorzystywane na niskim poziomie. Główne założenia planowanej zmiany to:
- przeniesienie stanowisk o charakterze uniwersalnym do ogólnego wykazu stanowisk wspólnego dla wszystkich urzędów i ograniczenie liczby odrębnych wykazów dla poszczególnych kategorii urzędów;
- uproszczenie nazewnictwa stanowisk, przy założeniu, że doprecyzowanie zakresu zadań realizowanych na tych stanowiskach będzie dokonywane w opisach stanowisk, a nie w rozporządzeniu;
- uporządkowanie przypisania stanowisk do grup stanowisk;
- zmiany porządkujące, dostosowujące katalog stanowisk do zaistniałych zmian w prawie.
Wprowadzenie opisanych wyżej zmian w katalogu stanowisk zawartym w załączniku nr 1 do rozporządzenia umożliwi utworzenie jednej, wspólnej dla wszystkich urzędów tabeli stanowisk (zamiast dotychczasowych czterech tabel), oraz ograniczenie z czterdziestu trzech do dwudziestu trzech tabel szczegółowych dla określonych kategorii urzędów, których specyfika wymaga zachowania niektórych stanowisk dla nich charakterystycznych. Całkowita liczba stanowisk może w ten sposób zostać zmniejszona o połowę - tj. do ok. 250.
- Dostosowanie wysokości najniższych mnożników służących do ustalania wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej do zmian prawnych dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dostosowanie wynagrodzeń niższych od proponowanego najniższego mnożnika kwoty bazowej na poziomie 1,28 (przy kwocie bazowej 2 031,96, która obowiązuje od 2020 r.) zostanie sfinansowane ze środków zabezpieczonych w budżetach dysponentów w związku ze wzrostem płacy minimalnej.
Podwyższenie maksymalnych dopuszczalnych mnożników kwot bazowych dla niektórych grup stanowisk ma na celu systemowe umożliwienie odpowiedniego wynagradzania pracowników, w ramach posiadanych środków. Nie będzie to stanowiło podstawy do ubiegania się przez urzędy o dodatkowe środki.
- Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Kwestie będące przedmiotem projektowanego rozporządzenia wynikają z przepisów krajowych. Nie istnieje więc potrzeba odwoływania się do rozwiązań przyjętych w innych krajach. |
|||
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt (stan aktualny) |
|||
Grupa |
Wielkość |
Źródło danych |
Oddziaływanie |
Członkowie korpusu służby cywilnej |
120 tys. osób |
Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej o stanie służby cywilnej i realizacji zadań tej służby w 2019 roku |
Bezpośrednie |
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji |
|||
Opracowanie projektu poprzedzono szczegółową analizą obsady ok. 500 stanowisk funkcjonujących w obowiązującym rozporządzeniu. Było to możliwe, dzięki przeprowadzeniu szczegółowego badania obsady ok. 120 tys. stanowisk. W wyniku przeprowadzonych analiz przygotowano konkretne propozycje zmian, które w 2019 roku Szef Służby Cywilnej przedstawił do opinii wszystkim ministrom, kierownikom urzędów centralnych nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz wojewodom. Projekt uwzględnia większość z otrzymanych uwag i opinii. Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do następujących partnerów społecznych: - na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 263) do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych oraz NSZZ „Solidarność'’. Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.). |
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia (poz...)
Załącznik nr 1
TABELA GRUP STANOWISK URZĘDNICZYCH, WYKAZÓW STANOWISK W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH ORAZ KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH WYMAGANYCH DO WYKONYWANIA PRACY NA STANOWISKACH URZĘDNICZYCH W KORPUSIE SŁUŻBY CYWILNEJ
Grupa stanowisk |
Stanowisko |
Wymagane kwalifikacje |
I. Wszystkie urzędy |
||
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej |
dyrektor generalny urzędu, dyrektor departamentu lub komórki równorzędnej, zastępca dyrektora departamentu lub komórki równorzędnej |
według odrębnych przepisów |
Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej |
dyrektor oddziału terenowego (delegatury lub komórki równorzędnej), zastępca dyrektora oddziału terenowego (delegatury lub komórki równorzędnej), zastępca dyrektora (kierownika) urzędu podległego ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej |
wykształcenie wyższe |
główny księgowy resortu (budżetu wojewody) |
według odrębnych przepisów, jak dla głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych |
|
główny księgowy, zastępca głównego księgowego |
według odrębnych przepisów |
|
Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej |
naczelnik (kierownik) wydziału lub komórki równorzędnej, zastępca naczelnika (kierownika) wydziału lub komórki równorzędnej, kierownik zespołu (samodzielnego oddziału, oddziału, samodzielnego działu, działu, samodzielnego referatu, referatu, sekcji, archiwum), kierownik pracowni |
wykształcenie wyższe |
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych |
według odrębnych przepisów |
|
zastępca pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych |
||
Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej |
główny specjalista do spraw legislacji |
wykształcenie wyższe prawnicze i aplikacja legislacyjna albo wykształcenie wyższe prawnicze i 4 lata pracy związanej z opracowywaniem aktów prawnych |
radca generalny, radca, główny specjalista, główny programista |
wykształcenie wyższe |
|
audytor wewnętrzny, radca prawny, główny wizytator |
według odrębnych przepisów |
|
kierownik kancelarii tajnej |
wykształcenie średnie |
|
Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej |
starszy specjalista, starszy projektant, starszy programista, starszy informatyk, starszy archiwista, specjalista, młodszy specjalista, projektant, programista, referendarz |
wykształcenie wyższe |
psycholog, starszy wizytator |
według odrębnych przepisów |
|
specjalista do spraw legislacji |
wykształcenie wyższe prawnicze i aplikacja legislacyjna albo wykształcenie wyższe prawnicze i 2 lata pracy związanej z opracowywaniem aktów prawnych |
wizytator |
według odrębnych przepisów |
|
referent prawny, referent prawno-administracyjny |
wykształcenie wyższe prawnicze lub administracyjne |
|
starszy rewident, starszy asystent, starszy inspektor, starszy referent, starszy statystyk, starszy księgowy, samodzielny księgowy, samodzielny referent |
wykształcenie średnie |
|
Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej |
rewident, asystent, inspektor, referent, statystyk, księgowy, informatyk, podreferendarz, analityk, sekretarz, młodszy księgowy, młodszy informatyk, archiwista |
wykształcenie średnie |
"Zmiana ta ma na celu rozszerzenie możliwości awansu dla osób z wykształceniem średnim, które w trakcie pracy zdobyły wiedzę specjalistyczną i realizują odpowiedzialne zadania"
Jak potrafią zdobyć wiedzę specjalistyczną to chyba nie jest problemem zdobycie wyższego wykształcenia?
Zamiast równiać w górę kolejny raz równamy w dół.
Ps. wszystkie zadania w urzędach są odpowiedzialne.
Gdzie można przeczytać cały projekt zmiany rozporządzenia wraz z załącznikami?
Czy jest możliwe udostępnienie załączników?
A GDZIE STANOWISKA KSIĘGOWE? NIE WIDZĘ KONTROLERA ROZLICZEŃ...
Tu można pobrać: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12335000
I tak tworzy się coraz gorszą służbę cywilną. Prawie 10 lat bez podwyżek kwoty bazowej. Możliwość zwalniania kogo się zechce (Tarcza II). Nabory na wyższe stanowiska bez konkursów. Różne chałupy ściągane z zewnątrz, bo to koleżeństwo tego czy owego. A teraz demotywacja do studiów osób. Państwo coraz bardziej teoretyczne, skoro jego administracja jest tak traktowana.
Nie widzę powodu dla którego młody pracownik ze zdobytym wykształceniem wyższym ma być gorszy. Obecnie nadal jest większość kadry doświadczonej, która jest po wykształceniu średnim. Młodzi i tak dużo mniej od nich zarabiają ale już nikt nie popatrzy na to, że trzeba za te studia płacić.
Osobiście wolę wydać te pieniądze (czyli ok 13 tys) na inną rzecz niż studia skoro wykształcenie się nie liczy ale niestety byłam młoda i głupia i liczyłam, że ktoś to doceni ;) Teraz czytam i słyszę jedynie jak to doświadczenie się liczy. Uważam, że za każdy stopień wyższego wykształcenia powinien być chociaż minimalnie większy mnożnik dlatego, że Ci którzy zdobyli wyższe wykształcenie a Ci którzy siedzieli sobie fajnie i nic nie robili są w jednym worze. Wiem, że nie każdego stać na takie studia ale ja również pracowałam za 7zl za godzinę, żeby je opłacić ;)
System w naszej placówce jest dołujący. Zamiast zachęcać do rozwoju to się do niego zniechęca. Z chęcią poszłabym na studia podyplomowe itp jeżeli będzie jakieś dofinansowanie pracodawcy bo to przecież dla niego chce się rozwijać. Niestety to tylko marzenia.
Kolejną niezrozumiałą sprawą są ogromnie odbiegające mnożniki a przez co wynagrodzenia pracowników, którzy od lat pracują w US i tych, którzy z uc zostali przeniesieni do US. Jakim cudem dopuszczono do tego, że taki pracownik bierze wypłatę, emeryturę i śmieje się innym w twarz bo on już nic nie musi robić i jemu nie zalezy? Obudźcie się w końcu bo to się staje nie do wytrzymania. Jak obowiązki mają być wykonane jak na 10 osób tak na prawdę zaangażowane są 4 bo reszta klepnie sobie jeden papierek na dzień.
Jezeli w ten sposób rekrutacje będą się odbywały a ci doświadczeni pracownicy będą nadal pierdziec w stołeczki to nigdy urząd nie będzie dobrze funkcjonował.
Nie dziwię się, że mamy opinię jaką mamy skoro ten doświadczony pracownik drze się przez telefon na podatnika i mówi teksty typu 'prosze sobie teraz radzić ja nie pomoge'.
Jak dla mnie to każdy kandydat powinien być przyjęty na okres próbny i powinna być decyzja czy w ogóle się nadaje do tej pracy a nie jakiś test, który nie weryfikuje praktycznie niczego.
Tak samo pracownicy powinni być zwalniani za niepoważne podejście do pracy, lenistwo, błędy, które potem trzeba naprawiać. Tak wiem- nie pasuje to idź do prywaciarza. Byłam. I tam przynajmniej za takie pośmiewisko już dawno 3/4 ludzi by wyleciało.
deborah
Zamiast zająć się prawdziwym wartościowaniem stanowisk, bawią sie w roszady "bez skutków finansowych:.
Czyli zmiana pieczątki i to wszystko.
No nie mają co robić
Stanowiska poprzenoszone z grupy wspomagających do samodzielnych.
Ktoś rozumie o co chodzi?
Chyba że to nowy rodzaj awansu - nie dostaniesz awansu stanowiskowego ani pieniężnego, ale w ramach docenienia będziesz pracowałnna stanowisku specjalistycznym.
@skarbnik17 - właśnie o to chodzi, dostanie ktoś stanowisko specjalistyczne/samodzielne, to można od niego więcej wymagać. Za te same pieniądze rzecz jasna. A jak będzie trudna sprawa i przyjdzie do kierownika o coś zapytać, to ten mu może odpowiedzieć: radź sobie, przecież masz stanowisko specjalistyczne/samodzielne.
@skarbnik17 - właśnie o to chodzi, dostanie ktoś stanowisko specjalistyczne/samodzielne, to można od niego więcej wymagać. Za te same pieniądze rzecz jasna. A jak będzie trudna sprawa i przyjdzie do kierownika o coś zapytać, to ten mu może odpowiedzieć: radź sobie, przecież masz stanowisko specjalistyczne/samodzielne.
Stamowiska specjalistyczne to powinny być dla pracowników, którzy mają chociaż odrobinę jakiejkolwiek wiedzy, a bardzo często ta jakość wiedzy nie idzie w parze z zajmowanym stanowiskiem. Co do nieobsadzania stanowisk kierowniczych i niektórych specjalistycznych to zdążyłem zaobserwować, że często stanowisko kierownicze jednej komórki jest obsadzone (koordynowane) przez kierownika drugiej komórki za które ten pracownik pobiera dodatkowe wynagrodzenie, często jeszcze nie mając wiedzy o pracy ani w jednej ani w drugiej komórce. Absurdem jest natomiast powoływanie na kierowników osób mających średnie wykształcenie, dotyczy to zwłaszcza byłych funkcjonariuszy celnych, podczas gdy w samej komórce są pracownicy mające nie tylko wyższe kierunkowe wykształcenie ale i dłuższy staż pracy, nie wspominając o wiedzy merytorycznej. Takie obsadzanie komórek to niestety jest jawny przykład patologii, kolesiostwa oraz wymuszania zatrudniania dla znajomych osób. Nie wiem jak jest w innych izbach czy urzędach ale ludzie którzy nie spełniają wymogów formalnych nie powinni być ani pełniącymi obowiązki kierownika ani żadnymi koordynatorami komórek. Skoro w rozporządzeniu jest napisane, że na stanowiskach koordynujących w służbie cywilnej mogą być zatrudnione osoby z wyższym wykształceniem to oznacza to wykształcenie wyższe a nie żadne inne. Niektórzy z tych kierowników, co rok zaczynają studia, niektórzy są studentami od x lat czy nawet dekad nie mogąc jakoś ich ukończyć. Kiedyś wyjątek potwierdzał regułę, ale w KAS każdy wyjątek jest traktowany jak reguła. Co do wartościowania stanowisk to niestety w Iasach nie wartościuje się stanowisk tylko najczęściej ludzi, którzy je obsadzają i później wychodzą różne dziwne rzeczy, że starszy referent, który pracuje dwa lata jest wyżej zwartościowany od starszego specjalisty z dwunastoletnim stażem. A że takie wartościowanie może trwać i kilka lat.
@czarnydyzio
Świat w którym posiadane wykształcenie przekłada się bezpośrednio na jakość wykonywanej pracy to czysta utopia.
W praktyce znam wielu ludzi ze średnim wykształceniem, których kompetencje są nieporównywalnie wyższe niż osoby, które posiadają stosowny papierek.
Oceniać moim zdaniem powinno się wiedzę, doświadczenie i jakość wykonywanej pracy, a nie to co ktoś odbębnił na "studiach".
Czyli znów równanie w
najpierw z inspektora na młodszego kontrolera skarbowego a teraz na referenta. Obym sie mylił
Takimi działaniami tylko skłócają ludzi
Studia to nie wszystko (zwłaszcza jak ktoś studiował pedagogikę, a teraz Vat-em się zajmuje).
Ja posiadam wykształcenie średnie i nie uważam się za gorszą od osoby z wyższym. Nie mam problemu z opanowaniem wiedzy dot. US. Jak ktoś jest chętny do pracy i pracowity to wszystko może !!!
Justynac, zgaduję, że wykonujesz proste rzeczy np. coś w rachunkowości, na pewno pracochłonne, ale jednak nie wymagające takich wiadomości i biegłości w przepisach jak wiele innych stanowisk. Studia mają głównie uczyć myślenia, nie zawodu.
@tehanu
w KAS myślenie jest szczególnie cenione....i premiowane
"weźmiemy ludzi z ulicy"
wszystkie czynności są proste, dla wtajemniczonych,
doświadczonych
Zaraz, zaraz ... edward87 , skarbnik17 - dlaczego piszecie o stanowiskach specjalistycznych, jako samodzielnych? Z tabelki wynika, że samodzielne są tylko stanowiska eksperckie i radcy skarbowego.