Manipulacja...


Biorące udział w spotkaniach w MF związki zawodowe zaakceptowały podwyżki w wysokości 4,4% (+ modernizacja), a jedynie NSZZ „Solidarność” była temu przeciwna (w ten sposób pogrzebano szanse na wyższe kwoty podwyżek i dano „wolną rękę” MF do zakończenia negocjacji w sprawie podwyżek na poziomie nie satysfakcjonującym pracowników i funkcjonariuszy). To, że niektóre ZZ zapomniały o tym, jesteśmy w stanie zrozumieć. Niestety, także MF często używa teraz argumentu, że ZZ wyraziły zgodę na żenujące podwyżki - zapominając, że nie wszystkie ZZ...



 


 SK/21/2022                                                    Radom, 2022-02-15

 

Pan Mateusz Morawiecki - Prezes Rady Ministrów

Minister Finansów

Warszawa

             W związku z zaproszeniem na spotkanie 16 lutego br. w sprawie podziału środków na podwyżki w 2022 roku, skierowane do bliżej nie określonych adresatów, Rada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność” stwierdza, co następuje.

1. Środki na podwyżki w 2022 roku powinny gwarantować przeciętne podwyżki w KAS nie niższe, niż podawany przez GUS wskaźnik inflacji, a na pewno nie niższe, niż przyznano służbom mundurowym spoza KAS w 2022 roku – przy czym dla pracowników średnie podwyżki w tym przypadku powinny być w wysokości brutto (zwiększone o wysokość nie pobieranych w przypadku funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe). 

2. Obowiązkiem MF jest przekazanie całości środków gwarantowanych w ustawie budżetowej według proporcji wynikającej z wielkości funduszu płac dla danej jednostki organizacyjnej, a uzgodnienia zasad podziału tych środków na poziomie Ministerstwa Finansów nie mają żadnej mocy prawnej (art. 27 ust. 3 obowiązuje) – powodują jedynie zbędne opóźnienie terminu przekazania środków do jednostek organizacyjnych KAS.

Niezależnie od tego, z uwagi na coraz większy spadek wartości realnej płac w Krajowej Administracji Skarbowej oraz konieczność chociaż częściowej rekompensaty tej oczywistej straty, domagamy się:

1. Podziału 4,4% przeznaczonego na podwyżki płac dla wszystkich pracowników i funkcjonariuszy w równej wysokości procentowej mnożnika kwoty bazowej każdego pracownika i funkcjonariusza.

2. Podziału środków na podwyżki płac wynikających z modernizacji KAS po równo dla każdego zatrudnionego/pełniącego służbę (w równej wysokości kwotowej z przeznaczeniem na wzrost mnożników kwoty bazowej dla każdego pracownika/funkcjonariusza).

3. Niezwłocznego przekazania z budżetu państwa na podwyżki płac środków zabranych z modernizacji KAS w 2020 roku (do wysokości wynikającej z Porozumienia ze stycznia 2020 roku).

4. Niezwłocznego przekazania z budżetu państwa na podwyżki płac dla jednostek organizacyjnych KAS środków zabranych z modernizacji KAS w 2021 roku.

5. Zagwarantowania dodatkowych środków na ustalenie minimalnego wynagrodzenia/uposażenia w KAS, w wysokości brutto nie mniejszej, niż 5.000,00 PLN.

               Jakiekolwiek rozmowy z Ministerstwem Finansów dot. podwyżek płac bez realizacji tych postulatów oznaczałyby, że godzimy się na sukcesywne zabieranie nam środków finansowych na podwyżki lub brak rekompensaty utraty wartości realnej naszych płac, tymczasem naszej zgody na to nie ma i nigdy nie będzie. 

               Nie zamierzamy brać udziału w spotkaniu mającym pewnie świadczyć, że dialog ze związkami zawodowymi w resorcie finansów jest rzekomo prawidłowy, podczas gdy faktycznie Ministerstwo Finansów systematycznie wdraża jedynie podwyżki w tej wysokości, która jest dla nas nie do zaakceptowania, a wynika jedynie z narzucanych jednostronnie propozycji Ministerstwa Finansów nie uwzględniających postulatów związków zawodowych i niższych, niż oczekują pracownicy/funkcjonariusze KAS oraz niższych, niż w niektórych innych grupach osób wynagradzanych z budżetu państwa.

               Widzimy oczywiście potrzebę rozmów w sprawie środków na płace w administracji skarbowej, ale przede wszystkim w zakresie ich zwiększenia, ale także ścisłego ustawowego uzależnienia płac w KAS od przeciętnej płacy w gospodarce (lub ewentualnie gwarantowanego corocznego wzrostu płac w KAS z uwagi na inflację lub/oraz wzrost płacy minimalnej/przeciętnej w gospodarce) i o takie rozmowy wnosimy.

               Przypominamy jednocześnie, że przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2021 r. wyniosło 5.662,53 PLN (dane GUS), a realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w 2021 r. w stosunku do 2020 r. wyniósł 3 proc (w administracji skarbowej zabrano środki na płace zarówno w 2020, jak 2021 roku…).

Korespondencję w sprawie oraz informację dot. terminu spotkania z NSZZ „Solidarność” w sprawie, o której mowa wyżej, prosimy prowadzić drogą elektroniczną.




(1)
  • Stara metoda dziel i rządź ciągle ma zastosowanie. Przykro, że także u obecnie rządzących tak ochoczo odwołujących się do ideałów SOLIDARNOŚCI.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.