Jak mundurowy z mundurowymi...


Poniżej garść informacji ze spotkania Szefa KAS z wybranymi związkami zawodowymi (NSZZ „Solidarność” nie została przez gospodarza spotkania (min, B.Zbaraszczuk) zaproszona (mimo, że mamy wśród naszych członków funkcjonariuszy). Jak widać sprawy funkcjonariuszy idą do przodu i jest nadzieja, że będzie lepiej.

Pan Minister poinformował uczestników spotkania, że planowane jest spotkanie kierownictwa KAS z przedstawicielami Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA, w sprawie świadczenia motywacyjnego dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (2500 zł otrzyma go każdy, kto przepracuje w służbach minimum 28,5 roku - ci, którzy wytrzymają 25 lat, dostaną ekstra świadczenie w wysokości 1500 zł).

Trwają prace analityczne nad tym, aby zwiększyć uprawnienia formalne Szefa KAS w zakresie procedowania uzgodnień pomiędzy dyrektorami jednostek, jako pracodawcami, a stroną społeczną. Nie wiemy na czym ma to polegać i jakie podstawy prawne mają mieć tego typu działania.

Szef KAS zamierza przydzielić dodatek zadaniowy/specjaIny z wypracowanych oszczędności dla najbardziej obciążonych w komórkach dochodzeniowo-śledczych – o co zapytał obecne na spotkaniu ZZ.  Przypominamy, że na pytanie NSZZ „Solidarność” (zadanie na innym spotkaniu) w sprawie przeznaczania środków z chorobowego (a więc z oszczędności funduszu płac) członków korpusu służby cywilnej na powiększenie funduszu nagród w korpusie służby cywilnej (tak, jak jest w Służbie Celno-Skarbowej), Szef KAS odpowiedział, że będzie sprawę badał. Następnie przekazał do IAS projekt regulaminu nagradzania bez takiej reguły, a przecież wcześniej kierownictwo KAS wskazywało, że jest to możliwe do wdrożenia w regulaminach na poziomie zakładów pracy[1].

Pan Minister podkreślił, że w zasadach awansów nie wszystko może być powiązane ze stażem, bo są osoby które znacząco wyróżniają się na tle innych (może chodzi o to: https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28384 ?).

Jednocześnie Minister zobowiązał się zaproponować rozwiązanie, które usatysfakcjonuje stronę społeczną na podstawie wypracowanych przez jednostki oszczędności (chyba nie wyszło, skoro w projekcie regulaminu przekazanym IAS brak zapisów dotyczących przeznaczania oszczędności funduszu płac choćby na takich samych zasadach cywilom, jak funkcjonariuszom...).

Minister potwierdził pozyskanie środków finansowych z UE na dodatki „brexitowe”. Dodatki te będą dedykowane dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, którzy realizowali zadania związane z „brexitem”. Minister wyjaśnił, że będą to na pewno funkcjonariusze oddziałów celnych, ale również z komórek postępowania celnego.

Szef KAS poinformował przedstawicieli strony społecznej, że trwają prace nad przygotowaniem nowej koncepcji dotyczącej dodatków kontrolerskich. Podkreślił, że w jego ocenie komórki, które w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione przy przyznawaniu dodatku to komórki CKK, CZO i ew. DŚ.

Szef KAS poinformował ponadto, że aktualnie kierownictwo KAS analizuje uregulowania dotyczące dodatkowego urlopu dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej analogicznie jak w Policji.

Szef KAS wskazał, że traktuje funkcjonariuszy i członków korpusu służby cywilnej jednakowo.

-----------------------------------------------------------------------

[1]Zasady określone w § 14 ust. 1 i 2 projektu regulaminu[1], dotyczące obligatoryjnego zwiększania funduszu nagród o dodatkowe środki z tytułu zwolnień lekarskich pracowników, powinny być rozszerzone także na członków korpusu służby cywilnej. Podział środków na nagrody na poziomach zakładów pracy nie może dyskryminować jakiejś grupy zatrudnionych, a tak jest w tym przypadku, na co – niestety – zgodziły się na szczeblu centralnym związki zawodowe (poza NSZZ „S”). Nie ma przy tym znaczenia, że w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje art. 238, nakazujący przeznaczać środki uzyskane z tytułu zmniejszania uposażeń za okres zwolnień lekarskich na nagrody uznaniowe za wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich (na zwiększanie funduszu nagród za szczególne osiągnięcia w Służbie Celno-Skarbowej, tworzonego na podstawie art. 220 ust. 2 ustawy o KAS), a w ustawie o służbie cywilnej takiego lub podobnego zapisu nie ma. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby taki nakaz określić w regulaminie zakładowym. Jest to tym bardziej wskazane, że już nie raz środki powstałe z tytułu zmniejszania wynagrodzeń za okres zwolnień lekarskich członków korpusu służby cywilnej (oszczędności funduszu płac) były przez Ministra Finansów zabierane, albo przenoszone na uposażenia funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (a więc także na ich fundusz nagród), tymczasem członkowie służby cywilnej zastępujący i wykonujący prace za osoby nieobecne – nie otrzymywały z tego tytułu należnych (żadnych) gratyfikacji. Mamy nadzieję, że inne związki zawodowe poprą nasz wniosek w tej sprawie – w obecnym kształcie projektu regulaminu mamy bowiem do czynienia z nierównym traktowaniem „cywili” i funkcjonariuszy…

Pragniemy jednocześnie wskazać, że kierownictwo KAS już w styczniu 2018 roku przyznało nam rację w tej sprawie dostrzegając i akceptując możliwość zrównania funkcjonariuszy i członków korpusu służby cywilnej w zakresie przeznaczania „oszczędności funduszu wynagrodzeń spowodowanych absencją chorobową pracowników dla tych, którzy wykonują pracę za nieobecnych” (pismo MF znak DLK8.105.6.2018 z 13 stycznia 2018 stanowiące odpowiedź na nasze pismo w sprawie dyskryminacji członków korpusu służby cywilnej w KAS wskazujące, że MOŻNA to wprowadzić w regulaminach wewnętrznych):

„W odniesieniu do kwestii braku ustawowych regulacji o przeznaczaniu oszczędności funduszu wynagrodzeń spowodowanych absencją chorobową pracowników dla tych, którzy wykonują pracę za nieobecnych wskazać należy, iż w większości jednostek organizacyjnych KAS nagrody uznaniowe są przyznawane i wypłacane na podstawie wewnętrznych regulaminów wynagradzania uzgodnionych z organizacjami związkowymi, w których zawarte są zapisy dot. m.in. zasad podziału środków na nagrody.

W przypadku funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej - fundusz nagród jest wyodrębniany w oddzielnym w stosunku do uposażeń paragrafie klasyfikacji budżetowej. Zgodnie z art. 238 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń funkcjonariuszy w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim przeznacza się w całości na nagrody uznaniowe za wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich.

W przypadku dwóch pozostałych grup zawodowych, tj. pracowników korpusu służby cywilnej oraz pracowników spoza korpusu - fundusz nagród jest planowany w jednym paragrafie wraz ze wszystkimi pozostałymi składnikami wynagrodzeń. Środki na wypłatę nagród, rozpatrywane jako suma liczonego wprost od funduszu wynagrodzeń/uposażeń 3 % oraz kwot „oszczędności”, są zatem zawarte w przyznanym planie finansowym na wynagrodzenia/uposażenia na dany rok budżetowy; plan ten stanowi nieprzekraczalny limit wypłat.

Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności dostrzega się jedną z możliwości jaką jest wprowadzenie do regulaminów wynagradzania odpowiednich zapisów, które uwzględnią zastępstwo służbowe za czas choroby zastępowanego pracownika, aby docenić wkład pracy osoby zastępującej. Regulaminy te powinny jednak podlegać uzgodnieniu z organizacjami związkowymi.”.

 

Problem i potrzeba wprowadzenie przepisów wewnętrznych w IAS w zakresie obowiązkowego przeznaczania środków uzyskanych z tytułu zmniejszania wynagrodzeń za okres zwolnień lekarskich na nagrody uznaniowe za wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich, był zgłaszany (zresztą nie raz) przez NSZZ „Solidarność” kierownictwu KAS (również obecnemu SKAS). Niestety – wnioski o równe  traktowanie „cywili” i funkcjonariuszy, kierowane do funkcjonariuszy (to oni sprawują najwyższe stanowiska w KAS) to przysłowiowe „pisanie na Berdyczów” – bo jak inaczej oceniać fakt, że we „wzorcowych” regulaminach nagradzania opracowanych przez kierownictwo KAS, nie wprowadzono odpowiednich zapisów w tym zakresie? Stało się zatem jak zwykle – jest „dostrzeganie problemu” i są deklaracje, że „problem będzie analizowany” (tak, jak to było z naszym wnioskiem do Szefa KAS o wzmocnienie płacowe funkcjonariuszy granicznych…) – a na koniec nic z tego nie wynika. Mamy jednak nadzieję, że tak nie będzie w tym przypadku i dyrektor IAS w Warszawie weźmie pod uwagę zdanie MF wyrażone w piśmie DLK8.105.6.2018 i wprowadzi odpowiednie poprawki w projekcie regulaminu nagradzania zgodnie z  przekazaną w piśmie Ministerstwa Finansów sugestią. Dotyczy to także – co oczywiste – innych związków zawodowych, które powinny przeciwstawiać się wszelkim przejawom dyskryminacji i rugować przypadki nierównego traktowania (zwłaszcza regulaminowego…). Trzeba jednocześnie wskazać, że wpisanie do regulaminu zasady dotyczącej przeznaczania środków ze zwolnień lekarskich dla korpusu służby cywilnej nie powoduje jakiegokolwiek uszczerbku na funduszu nagród dla funkcjonariuszy.

 




(3)
  • "Minister zobowiązał się zaproponować rozwiązanie, które usatysfakcjonuje stronę społeczną na podstawie wypracowanych przez jednostki oszczędności ". Boże nas chroń. Przecież to B. Zbaraszczuk oddał oszczędności po klika tysi na pracownika do MF.

    A bez żartów: wiadomo, co dobrego zrobi dla funkcjonariuszy, zrobi dla siebie. To i robi.

  • Czyli powrót do komuny gdzie SOLIDARNOŚĆ była traktowana jak trędowaty.

  • avatar

    Jak widać, jedynie postulaty funkcjonariuszy są realizowane (czasem wolniej, czasem szybciej, ale jednak tak...). Postulaty dot. korpusu służby cywilnej spotykają się z zainteresowaniem, podlegać będą analizom, a potem NIC. Większość ZZ na szczeblu centralnym przyzwala na taką dyskryminację i  nie oponuje przeciwko niej nawet werbalnie. Zresztą, jak napisała ostatnio czerwona alternatywa: należy docenić nowego SKAS. Jak ktoś lubi wchodzić bez mydła, to jego sprawa. Ale żeby pozwalać na dyskryminację cywili?

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.