Wyrażamy zadowolenie, że propozycja podziału ww. środków, zaproponowana przez Szefa KAS (50% obligatoryjnie, 40% na wyrównanie siatki płac oraz 10% na podwyżki indywidualne – w tym dodatki stażowe), przyjęta następnie przez Związkową Alternatywę, ZZ Celnicy.pl, Ogólnopolski Międzyzakładowy ZZ Egzekucji Administracyjnej, Federację ZZ Pracowników Skarbowych, Zrzeszenie ZZ Służby Celnej RP, Ogólnopolski ZZ KAS oraz Federację ZZ Służby Celnej – jest już historią.
Minister Finansów
Warszawa
W związku ze zmianą zasad podziału środków na podwyżki płac z programu modernizacji KAS w latach 2023-2025 informujemy, co następuje.
Wyrażamy zadowolenie, że propozycja podziału ww. środków, zaproponowana przez Szefa KAS (50% obligatoryjnie, 40% na wyrównanie siatki płac oraz 10% na podwyżki indywidualne – w tym dodatki stażowe), przyjęta następnie przez Związkową Alternatywę, ZZ Celnicy.pl, Ogólnopolski Międzyzakładowy ZZ Egzekucji Administracyjnej, Federację ZZ Pracowników Skarbowych, Zrzeszenie ZZ Służby Celnej RP, Ogólnopolski ZZ KAS oraz Federację ZZ Służby Celnej – jest już historią.
Jak się okazuje, presja ma sens, a zgoda niektórych innych ZZ na niemalże każdą propozycję (nawet dla pracowników/funkcjonariuszy niekorzystną) tylko dlatego, że została przedstawiona przez Szefa KAS, przynosi wyłącznie wstyd wszystkim tym, którzy takie działania firmują. Dotyczy to także wspólnie przez ww. związki zawodowe i Szefa KAS uzgodnionych regulaminów nagradzania, premiowania, pracy i ZFŚS – co widać wyraźnie w trakcie uzgodnień prowadzonych na poziomach zakładów pracy, gdzie pokazuje się liczne niekorzystne rozwiązania dla pracowników[1], które jednak często także są akceptowane przez przedstawicieli organizacji, które „uzgodniły” projekty regulaminów na szczeblu centralnym.
W trakcie ostatnich uzgodnień w Ministerstwie Finansów (28.12.2022), z których przedstawicielka tzw. Związkowej Alternatywy usiłowała wykluczyć te związki zawodowe, które nie zgodziły się na pierwotne niekorzystne dla pracowników/funkcjonariuszy zasady podziału, NSZZ „Solidarność” zaproponowała podział: 70% obligatoryjnie, 25% na wyrównanie siatki płac oraz 5% na podwyżki indywidualnie (plus dodatki stażowe). Od razu nie zgodziły się na taki – bardziej korzystny z punktu widzenia pracowników/funkcjonariuszy podział: Związkowa Alternatywa oraz Ogólnopolski Międzyzakładowy ZZ Egzekucji Administracyjnej, co – biorąc pod uwagę dotychczasową postawę tych ZZ – specjalnie nie dziwi. Pozostałe ZZ poparły zasady podziału zaproponowane przez NSZZ „Solidarność” (zdecydowana większość ZZ obecnych na sali), jednak Szef KAS nie zgodził się na propozycję popieraną przez większość związkowców, a jednym z argumentów przeciwko był fakt, że ZA i OMZZEA nie godziły się na nią (do nich zwrócił się SKAS o opinię w tej sprawie – i tradycyjnie już – nie zawiódł się…). Ostatecznie – wobec nieprzejednanego stanowiska Szefa KAS umocowanego głosami ZA i OMZZEA – większość ZZ przystała na podział 65/30/5 (+ stażowe), a niektóre centrale związkowe wstępnie nie wyraziły na to zgody (np. NSZZ „S”) lub zobowiązały się do przedstawienia stanowiska po konsultacjach w ramach władz statutowych (ZZ Celnicy.pl jeszcze tego samego dnia ogłosił, że zgadza się na podział 65/35/5+stażowe).
Po analizie oraz uzgodnieniach w ramach Rady Krajowej Sekcji, NSZZ „Solidarność” informuje, że wyraża zgodę na podział 65/35/5 (+ stażowe), przy czym zastrzega, że w ewentualnym porozumieniu musi być zapis, że na poziomie zakładów pracy związki zawodowe nie są ograniczone zasadami uzgodnionymi na poziomie centralnym.
Wskazujemy jednakże, że – po raz kolejny – zasady podziału będą korzystniejsze dla funkcjonariuszy, niż dla członków korpusu służby cywilnej i pracowników pozamnożnikowych (funkcjonariusze mają dodatki stażowe w wysokości do 25%, przy czym dodatek stażowy dla funkcjonariuszy naliczany jest już od 2. roku służby[2], natomiast maksymalny dodatek stażowy dla pracowników wynosi 20%, a naliczany jest on począwszy od 6. roku pracy – a więc oznacza to, że przeciętna minimalna podwyżka dla funkcjonariuszy będzie wyższa niż dla pracowników cywilnych w tych przypadkach, gdy funkcjonariusz będzie miał dodatek stażowy w wysokości ponad 20%, lub w wysokości 1-4%). Większa lub mniejsza dyskryminacja członków korpusu służby cywilnej to już zresztą norma w KAS (regulamin nagradzania, brak dodatków „starczych”, które już niedługo będą otrzymywać funkcjonariusze, brak uznania przez pracodawców pracy niektórych członków korpusu służby cywilnej za pracę w szczególnych warunkach nawet w sytuacji, gdy na tych samych stanowiskach dokładnie te same zadania wykonują funkcjonariusze, brak zwolnienia członków korpusu służby cywilnej z ubezpieczenia zdrowotnego od Dodatkowego Wynagrodzenia Rocznego i nagród, brak uznania za choroby zawodowe schorzeń zdrowotnych, które dla funkcjonariuszy takimi są, brak dodatkowego urlopu po określonym stażu pracy na stanowiskach w kontroli, itp.).
Niestety, Szef KAS nigdy nie podjął jakichkolwiek prób dla wprowadzenia korzystnych zmian w powyższych sprawach – a deklaracje, że tak samo traktuje pracowników cywilnych, jak i funkcjonariuszy, to jedynie deklaracje bez pokrycia (nawet zostaliśmy swego czasu wprowadzeni w błąd przez wysokiego urzędnika KAS z MF, że kierownictwo KAS podejmowało działania w sprawie sposobu rozliczania nadgodzin w służbie cywilnej, co okazało się nieprawdziwe…). Co więcej, często jesteśmy informowani, że Szef KAS podejmie jakieś działania (analizy, oceny), ale potem okazuje się, że te działania zostały ograniczone jedynie do deklaracji. Ubolewamy, że tak jest, mamy jednak nadal nadzieję, że to ulegnie zmianie…
[1] np. https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28463 czy https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28426
[2] oznacza to, że przeciętna minimalna podwyżka dla funkcjonariuszy będzie wyższa niż dla cywili w tych przypadkach, gdy funkcjonariusz będzie miał dodatek stażowy w wysokości ponad 20%, lub w wysokości 1-4%)
Odnosząc się do powyższego pisma, wydaje mi się się (ale może się mylę) bardziej chodzi o podział 65/30/5 - w tym stażowe, a nie 65/35/5 plus stażowe.
Jednakże jak by się nie patrząc na ten procentowy podział pozostaje jedna ważna kwestia, a więc - akceptowalny jest taki podział z dyspozycją 5% do dyspozycji DIAS, ale co z 30% (lub 35%) ?????
Zasadnym jest aby to była procentowa kwota na niwelację różnic płacowych w ramach (planowanej) siatki płac. Czy tak będzie, a więc czy zadziała algorytm, czy paluszki DIAS (według ciężaru plecaka) będą zastępowały algorytm - w sumie bardzo prosty - do wyliczenia i zastosowania bez sztucznych ingerencji w wyliczenie.
Postaram się w załączeniu dodać magiczny plik excela dla przykładowych trzech grup zaszeregowania stanowiskowego i "wysługowego".
Niestety nie udało mi się dodać pliku lub nie potrafię takiego pliku tutaj dodać jako załącznik.
"w ewentualnym porozumieniu musi być zapis, że na poziomie zakładów pracy związki zawodowe nie są ograniczone zasadami uzgodnionymi na poziomie centralnym"
to po co uzgodnienia centralne?
Mam nadzieję, że w kolejnych latach środki na modernizację będą już dzielone co najmniej 90/0/10, a najlepiej całość puli równo kwotowo dla każdego.
Tak, w stanowisku jest błąd: 65/35/5 plus stażowe . Uzgodnienia centralne są po to, żeby kolaboranci wspomagali szefa KAS. Tak właśnie forsowane są pomysły SKAS, a gdy niektóre ZZ stają "okoniem", SKAS natychmiast prosi o zdanie ZA, Celnicy.pl czy egzekucję. Natychmiast ma wtedy wsparcie. Jutro przedstawimy analizę przesłanego do IAS dokumentu nazwanego instrukcją awansowania. Po raz kolejny funkcjonariusze są uprzywilejowani. Niestety, inne ZZ "cywilne" poparły ten projekt - i będzie on obowiązywać w IAS. Tak zastanawiamy się, czy chodzi o likwidację ZZ - skoro centrale pozwalają na eliminację w procesie zarządzania zakładami pracy organizacji związkowych, a przedstawiciele tych central głosują za takimi właśnie rozwiązaniami w zakładach pracy? Zauważcie, że dąży się do tego, żeby spłaszczyć maksymalnie wynagrodzenia zasadnicze - wtedy będą decydować nagrody i dodatki - a te będą przyznawane uznaniowo. Dlatego chcieliśmy, żeby był podział po równo kwotowo (ten podział i tak jest korzystniejszy dla mniej zarabiających, bo procentowo otrzymują większe podwyżki) - im mniej uznaniowości, tym lepiej. To tak, jak z awansami funkcjonariuszy - SKAS awansował kilkanaście stopni służbowych kulka miesięcy służby, dla "normalnych" to nie do osiągnięcia.
Jakieś newsy z wczorajszego spotkania z KAS?