W przestrzeni publicznej pojawiły się billboardy i spoty informujące Polaków o tym, że „dzięki rządowej obniżce PIT miliony Polaków otrzymało zwrot podatku”. Niestety, zdaniem ekonomistów, jest to dość duże uproszczenie, które można nazwać wręcz wprowadzającym w błąd.
Zgłaszający: Hanna Gill-Piątek
Data wpływu: 07-05-2023
Szanowna Pani Minister!
W przestrzeni publicznej pojawiły się billboardy i spoty informujące Polaków o tym, że „dzięki rządowej obniżce PIT miliony Polaków otrzymało zwrot podatku”. Niestety, zdaniem ekonomistów, jest to dość duże uproszczenie, które można nazwać wręcz wprowadzającym w błąd.
Małgorzata Samborska, ekspert podatkowy i parter w Grant Thornton, cytowana przez portal Money.pl, wyjaśnia, że zwroty podatków nadpłaconych w pierwszej połowie roku są skutkiem naprawy systemu po błędach Polskiego Ładu. A największe zwroty otrzymały osoby zarabiające powyżej podwójnej średniej krajowej, ok. 12,8 tys. zł brutto miesięcznie – czyli dużo powyżej dochodów grupy zarabiających przeciętnie, którą opinia publiczna może widzieć w wyrażeniu „miliony”.
Ile kosztowała ostatnia kampania w sprawie zwrotów podatkowych? O to chciałabym się zapytać w niniejszej interpelacji.
- Jaki jest całkowity koszt wspomnianej kampanii informacyjnej związanej ze zwrotem podatków? Ile reklam z ww. kampanii ma pojawić się w prasie drukowanej, w portalach internetowych i społecznościowych, w telewizji, kinach, miejscach publicznych, w sferze outdoor itd.?
- Ile będzie trwać kampania dot. zwrotów podatków?
- Ile ministerstwo przeznaczyło na działania reklamowe/marketingowe od stycznia 2022 r. do dnia wpłynięcia interpelacji? Czego dotyczyły i ile kosztowały poszczególne zamówienia? Proszę podać kwotę przeznaczoną dla każdej agencji marketingowej/podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za kampanie promocyjno-informacyjne w ww. okresie.
- Czego dotyczą i ile będą kosztować najbliższe kampanie reklamowe zamówione przez ministerstwo? Proszę podać tematy i koszty wszystkich kampanii reklamowych, które ministerstwo zamierza przygotować do listopada 2023 r. włącznie.
Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Z wyrazami szacunku
Hanna Gill-Piątek
Posłanka na Sejm RP
Warszawa, 20 czerwca 2023 roku
Sprawa: Interpelacja nr 41154
Znak sprawy: BKP2.054.4.2023
Kontakt: Kancelaria MF
tel.: +48 22 694 55 55
e-mail: kancelaria@mf.gov.pl
Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani,
W odpowiedzi na interpelację nr 41154 Poseł na Sejm Pani Małgorzaty Gill-Piątek w sprawie kampanii dotyczącej zwrotu podatków dzięki obniżce PIT, Ministerstwo Finansów przekazuje odpowiedź.
Ad 1.
• Koszty działań informacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w interpelacji wynosiły 3 792 326,81 zł,
• Działania informacyjne, o których mowa w interpelacji Ministerstwo Finansów prowadziło za pomocą następujących kanałów: telewizja 2351 emisji, radio 338 emisji, prasa 31 publikacji oraz Internet z wykorzystaniem następujących narzędzi: Google Display Network, Real-time bidding, Facebook, Twitter,
YouTube.
Ad 2.
Działania informacyjne prowadzone były w okresie od 18.04.2023 do 14.05.2023.
Ad 3.
Na działania informacyjne w mediach we wskazanym w interpelacji okresie Ministerstwo Finansów przeznaczyło kwoty w podziale na podmioty:
Telewizja: Polsat 9 441 875,35 zł, TVP 3 197 907,16 zł, Telewizja Republika 423 326,95 zł;
Radio: RMF 3 358 095,14 zł, Polskie Radio 456 139,34 zł;
Prasa: INFOR 18 450,00 zł, TIME SA 26 734,05 zł, Biuro Reklamy Gazet Lokalnych 398 101,15 zł, Media Group 175 338,04 zł; Outdoor: Cityboard 149 334,30 zł; Internet: Euvic Media 251 050,09 zł, Fabryka Marketingu 523 251,66 zł, Mastermind Media 545 229,20 zł, Good Taste Agency 19 800,00 zł.
Ad 4.
Ministerstwo Finansów we wskazanym okresie przeprowadzi kampanie i akcje informacyjne nt.: Uszczelniania systemu podatkowego, Krajowego Systemu e-Faktur, funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego. Zabezpieczono na ten cel kwotę
w wysokości ok. 900 tys. zł.
Z wyrazami szacunku
Magdalena Rzeczkowska
Minister Finansów
Nie szkoda na to pieniędzy?
Skoro nie szkoda zapłacić było 340 mln EURO za wysłanie Polaka w kosmos, to pewnie nie szkoda tych kilkunastu milionów na ten cel. Szkoda to tylko na waloryzację w budżetówce...
Hm, trochę nie nadążam ? Całkowity koszt "3 792 326,81 zł," i "Telewizja : Polsat 9 441 875,35 zł, TVP 3 197 907,16 zł"...
Księgowość rodem z czasów JVR
P.s. Jeżeli w ten sposób będą liczone obiecane "podwyżki" to raczej wystarczy tylko dla najwyższego szczebla
Uskasek, żeby nadążać warto przed przeczytaniem odpowiedzi przeczytać pytania.
Pierwsze dotyczy kosztów jednej kampanii, a trzecie - wszystkich działań od stycznia 2022 r.
1. Jaki jest całkowity koszt wspomnianej kampanii informacyjnej związanej ze zwrotem podatków? Ile reklam z ww. kampanii ma pojawić się w prasie drukowanej, w portalach internetowych i społecznościowych, w telewizji, kinach, miejscach publicznych, w sferze outdoor itd.?
3. Ile ministerstwo przeznaczyło na działania reklamowe/marketingowe od stycznia 2022 r. do dnia wpłynięcia interpelacji? Czego dotyczyły i ile kosztowały poszczególne zamówienia? Proszę podać kwotę przeznaczoną dla każdej agencji marketingowej/podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za kampanie promocyjno-informacyjne w ww. okresie.
???
Emerytura to powinno być zabezpieczenie na starość, a jeżeli ktoś zarabia po ok. 20 tysięcy - to natenczas w ogóle nie powinna przysługiwać i pozostawać w zawieszeniu. Ponadto wcześniejsze mundurowe emerytury powinny przysługiwać wyłącznie tym, którzy realnie pełnili służbę w terenie, na oddziałach towarowo-celnych czy ew. w komórkach dochodzeniowo-śledczych, a nie - pracownikom biurowo-administracyjnym, którzy robią to samo co cywile.
czyta66