Nie ma uzasadnienia, dlaczego osoba, która ma 35 albo 40 lat, może już być emerytem, bo pracowała w służbach, policji czy wojsku. To takie same osoby jak te, które pracują w innych branżach. Z założenia system emerytalny powinien być tylko dla osób, które ze względu na swój wiek nie są w stanie pracować – mówi Antoni Kolek, doktor nauk społecznych, prezes Zarządu Instytutu Emerytalnego.
Co powinno się zmienić w polskim systemie emerytalnym?
AK: W naszym systemie emerytalnym powinniśmy eliminować wszelkie wyjątki i przywileje, których narosło bardzo dużo. Po pierwsze, mamy przywileje dotyczące żołnierzy oraz innych funkcjonariuszy.
Parę lat temu mieliśmy sytuację, w której można było spotkać 33-letniego emeryta wojskowego czy mundurowego, bo jeśli ktoś zaczął pracę w wieku 18 lat, mniej więcej po 15 latach służby w policji lub w wojsku już mógł przejść na emeryturę. W związku z tym mieliśmy trzydziestokilkuletnich emerytów, którzy do dziś mają te uprawnienia i pobierają emeryturę. Oczywiście, jednocześnie pracując gdzieś indziej czy wykonując inne działania, ale mając zapewnioną emeryturę z tego tytułu, że byli funkcjonariuszami.
Może jednak funkcjonariusze powinni otrzymywać przywileje emerytalne – mają więcej stresu w pracy w przypadku policjantów lub zawód jest szczególnie wymagający fizycznie, jak u żołnierzy?
AK: Jeśli dziś popatrzymy na cały rynek pracy, trudno uzasadnić, dlaczego osoba, która ma 35 albo 40 lat, może już być emerytem, bo była funkcjonariuszem, pracowała w służbach, policji czy wojsku. Nie ma takiego uzasadnienia. To takie same osoby jak te, które pracują w innych branżach i przedsiębiorstwach na różnych stanowiskach i wcale nie muszą mieć statusu emeryta.
... całość: DGP
Kij w mrowisko!
A po co likwidować te przywileje funkcjonariuszom. Takie same przyznać cywilom.
To nie jest kwestia tylko funkcjonariuszy. To problem wszystkich tych, którzy mają przywileje emerytalne - a jest tych grup zatrudnionych bardzo dużo.I - jeżeli zastanawiasz się, dlaczego po 45 latach mas niską emeryturę, to wiedz, że również przez uprzywilejowanie emerytalne (i nie tylko) określonych grup pracowniczych.
Inna sprawa to taka, że te przywileje funkcjonariuszy mają osoby, których służba nie odbiega charakterem od pracy - widzimy to dokładnie w KAS.
A i tak zaraz będzie wpis, że jak się nie podoba, to do służby iść i nie narzekać, ale polecam zapoznać się z całym artykułem..
Cóż przywileje były, są i będą. W zależności od "potrzeb" władzy w celu "zabezpieczenia społeczeństwa" tworzy się sztuczne podziały na zwykłych (
szarych obywateli) i lepszych, w tym przypadku akurat służby mundurowe...
Pytanie tylko czy wszyscy w służbach mundurowych mają otrzymywać te przywileje i czy akurat w takim zakresie
.
Najbardziej zdumiewają przywileje (emerytalne i inne) tych osób, które wykonują tę samą pracę i na tych samych odcinkach co pracownicy cywilni/biurowi, a formalnie są "funkcjonariuszami".
Szczególnie dotyczy to byłej szefowej KAS a obecnie MF , która już pobiera emeryturę. Jakaoś nie korzysta z ulgi dla seniora z polskiego ładu, a całe życie przez 8 godzin za biurkiem.
Nie chciałbym żeby przedruk kontrowersyjnego artykułu był powodem do konfliktów miedzy nami. Zawsze uważam, że podkreślanie przywilejów powinno mieć na celu walkę o podobne przywileje dla nas wszystkich. W przypadku tego artykułu tak nie jest. Ale nie powinniśmy unikać trudnych opinii i publikować je abyśmy wiedzieli co o nas piszą w mediach. Tylko nie kłóćmy się ze sobą.
To podejmijcie taką walkę i złóżcie - jako sekcja ZZ - odpowiednie pismo/petycję do szefostwa KAS/MF. Ciekawa jestem reakcji.
Annka - akurat w przypadku wczesniejszych emerytur od dawna działamy. Są nawet jednym z głównych postulatów Solidarności i być może zostaną wreszcie wprowadzone. Emerytury stażowe
Ale ja nie piszę tutaj o emeryturach stażowych (ZUS-owskich), ale - postulowanym zresztą dwa komentarze wyżej przez Ciebie - zrównaniu pracowników cywilnych KAS z funkcjonariuszami KAS/SCS, w zakresie posiadanych przywilejów emerytalnych/wcześniejszych emerytur, aktualnie po 25 latach służby (z ZER MSWiA) i innych.
Annka przeczytaj jeszcze raz co napisałem bo nie zrozumiałaś mojej pierwszej wypowiedzi.
Niestety nie wiem co Ci siedzi w głowie, ale napisałeś - "podkreślanie przywilejów powinno mieć na celu walkę o podobne przywileje dla nas wszystkich" i z tym się absolutnie zgadzam. Tylko taką walkę trzeba by realnie podjąć na poziomie związkowym (pisma, petycje, inne naciski itd.), jak już zaznaczyłam.
Annka ten cytat nie jest kompletny: "podkreślanie przywilejów powinno mieć na celu walkę o podobne przywileje dla nas wszystkich. W przypadku tego artykułu tak nie jest".
Akurat w przypadku emerytur nie uważam żeby tzw interes społeczny uzasadniał dodatkowe przywileje.
A ja - i pewnie nie tylko ja - uważam, że uzasadnione są nie - dodatkowe (dla pracowników czy funkcjonariuszy KAS), ale równe prawa także w obszarze emerytur, o którym mowa w artykule.
Wniosków o objęcie przywilejami członków korpusu służby cywilnej było dużo - publikowaliśmy je na portalu. Niestety, SKAS nie wykazuje żadnej inicjatywy w tym zakresie i każdorazowo twierdził, że nic nie może, bo to właściwość Szefa Służby Cywilnej, albo też, iż to przywileje służby, więc nienależne cywilom. Jednocześnie cały czas działał na rzecz funkcjonariusza, a przy tym nie mieliśmy wsparcia w naszych żądaniach od innych związków zawodowych. Poniżej kilka fragmentów z pism do SKAS - wszystkie wnioski zostały odrzucone (jednocześnie SKAS proponuje rozwiązania korzystne dla najwyższej kadry kierowniczej - a przykład nadgodziny, lub wprowadza rozwiązania co najmniej dziwaczne - na przykład zaliczanie pracy w US funkcjonariuszom, do stażu w służbie, przy jednoczesnym odrzuceniu takiego postulatu w stosunku do tych osób, które wcześniej były organami dochodzenia). Przykłady można mnożyć...
W związku z podziałem środków na podwyżki płac w Krajowej Administracji Skarbowej wnosimy, aby wyrównać kwoty podwyżek dla członków korpusu służby cywilnej do wysokości podwyżek dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Funkcjonariusze otrzymują od 2018 roku uposażenia bez pobierania składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, co oznacza, że de facto otrzymują oni wyższe uposażenia o około 12%.
Minister Finansów o tym doskonale wie i nie powinien pozwolić na dyskryminację członków korpusu służby cywilnej – a tak dzieje się po raz kolejny.
Z tych też względów domagamy się zwiększenia środków na podwyżki w 2022 roku dla członków korpusu służby cywilnej tak, aby do dyskryminacji nie doszło, przy czym środki te powinny pochodzić z rezerwy budżetowej, żeby nie obciążać środków na płace przewidziane w programie modernizacji KAS.
---------------
W związku z tym, że od 1 stycznia 2018 r. od wypłacanych funkcjonariuszom celno-skarbowym nagród nie pobiera się składek na ubezpieczenie zdrowotne, a od 1 stycznia 2022 roku nie pobiera się również składek na ubezpieczenie zdrowotne od nagrody rocznej naliczanej funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej (tożsame elementy wynagrodzeń członków korpusu służby cywilnej są obciążane składkami na ubezpieczenia zdrowotne) wnosimy o podjęcie działań na rzecz objęcia identycznymi ulgami pracowników Krajowej Administracji Skarbowej.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2018 roku uposażenia funkcjonariuszy celno-skarbowych nie są obciążane także ubezpieczeniami społecznymi, a więc otrzymują oni „na rękę” tylko z tego tytułu o ok. 12,5% więcej od pracowników cywilnych.
Różnice płac na korzyść funkcjonariuszy istniały już od początku istnienia KAS, przy czym Szef KAS nie raz deklarował, że będzie starał się te różnice niwelować. Jak się jednak okazuje, od dłuższego czasu nie tylko nie dochodzi do zmniejszania tych różnic, ale do drastycznego ich powiększania – często dotyczy to osób, które wykonują dokładnie te same zadania, ale mają inny status zatrudnienia. Różnice te powiększają się nie tylko dlatego, że środki na podwyżki płac przyznawane są dla korpusu służby cywilnej oraz Służby Celno-Skarbowej w tej samej wysokości (a więc faktycznie większej dla funkcjonariuszy o 12,5% z uwagi na brak obciążenia składkami na ubezpieczenia społeczne…), ale także – jak się okazuje, z uwagi na naliczanie (pobieranie) składek na ubezpieczenia zdrowotne od pracowników cywilnych.
O ile jednak do 31 grudnia 2021 roku składki na ubezpieczenia zdrowotne naliczane i pobierane od wynagrodzeń można było odliczyć od podatku dochodowego, to od 1 stycznia 2022 roku składki te w całości obciążają pracowników.
Powoduje to, że porównywalne uposażenia są wyższe od wynagrodzeń o 12,5% (brak składek na ubezpieczenia społeczne) do 21,5% (w przypadku tej części uposażeń, która jest zwolniona dodatkowo ze składek na ubezpieczenia zdrowotne), a więc de facto uposażenia funkcjonariuszy są znacznie wyższe od wynagrodzeń pracowników (niezależnie od tego, że przeciętne uposażenia nominalne w KAS są wyższe od przeciętnych wynagrodzeń nominalnych nawet do kilkudziesięciu procent…).
Nadmieniamy, że nie chodzi nam o odbieranie (niewątpliwych) przywilejów posiadanych przez funkcjonariuszy, ale doprowadzenie do sytuacji, w której podobne przywileje (nie wynikające często z charakteru świadczonej pracy/służy) objęłyby także pracowników cywilnych (dotyczy to zresztą także innych kwestii, na przykład chorób zawodowych, co przez Szefa KAS zostało po naszym wniosku w tej sprawie – jak zwykle, gdy podnosimy sprawy członków korpusu służby cywilnej – zignorowane).
Oczekujemy także realnych działań na rzecz realizacji obietnic Szefa KAS o zwiększaniu konkurencyjności wynagrodzeń w stosunku do uposażeń, gdyż na razie dzieje się (i to rok w rok!) zupełnie odwrotnie.
--------------
W związku z informacją, że Szef KAS podejmuje działania w sprawie zapewnienia świadczenia motywacyjnego dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (1500 lub 2500 złotych w zależności od stażu służby), uprzejmie prosimy o informację, czy Szef KAS podejmował działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków na wypłaty podobnych świadczeń dla członków korpusu służby cywilnej posiadających staż pracy ponad 25 lat (choćby w administracji skarbowej).
Jeżeli takie działania były podejmowanie, prosimy wskazać, jakie konkretnie – w przypadku posiadania korespondencji w takich sprawach, prosimy o jej przekazanie.
W przypadku braku jakichkolwiek działań na rzecz zrównania członków korpusu służby cywilnej w powyższym obszarze (świadczenia motywacyjne), prosimy o informację, dlaczego Szef KAS godzi się na oczywistą dyskryminację członków korpusu służby cywilnej w tym zakresie i nawet nie podejmuje prób pozyskania dodatkowych środków na ten cel dla KAS.
Jednocześnie wnosimy, aby Szef KAS – jeżeli nie były podejmowane ww. działania w sprawie KSC – podjął je niezwłocznie, gdyż brak takich dodatków w jednej administracji zarówno dla funkcjonariuszy, jak i członków korpusu służby cywilnej (zwłaszcza wykonujących takie same zadania), to rzecz nie do zaakceptowania.
A czy były także wnioski dot. zrównania wieku emerytalnego/kryteriów przechodzenia na emeryturę dla obu ww. grup?
Był wniosek w tej sprawie, ale nie chodziło o zrównanie, ale skrócenie okresu uprawniającego do emerytury w służbach skarbowych (to było jeszcze zanim powstał KAS).
To może czas na taki wniosek po tym jak powstał KAS - od tego wydarzenia sporo się zmieniło.
Po co strzępić pióro...dopóki szefem KAS będzie Pan mundurowy dopóty cywile będą traktowani jak piąte koło u wozu i utożsamiani z niższą warstwą na poziomie zbliżonym do niewolników. Proszę kogoś o sprostowanie myśli jeżeli moja ocena jest wypaczona. Spokojnych najbliższych miesięcy.
Przywileje są szkodliwe, ponieważ mają charakter korupcyjny.
Przy niewłściwym doborze kadr administracyjnych, jeden koleś będzie brał za wizy przy przekroczeniu granicy, podczas gdy reszta będzie płot stawiała.
Drugi natomiast szflify generalskie za rzekome zasługi i lata pracy, a reszta będzie budowała mozolnie ścieżki kariery
Prawica na ostatnie prostej zaczyna przegrywać, a pisaliśmy tu wielkrotnie na tym form, że w rządzeniu jest bardzo wazny wykonawca, który nie kieruje się przwilejami a patriotyzmem
Trudno mi zrozumieć określenie artykułu jako kontrowersyjny raczej jest to "oczywistość" , której większość nie chce zauważyć a dodatkowo rozszerzać o dalsze przywileje-" dziwny ten świat...(kraj)"
Szanowni Koledzy wracając do meritum artykułu to Ja jestem za zniesieniem wszelkich przywilejów dla funkcjonariuszy.
Jestem za propozycją Solidarności w sprawie emerytur stażowych {35 dla kobiet i 40 dla mężczyzn]. Pozdrawiam
Może jednak iść "do przodu" w kierunku przeciwnym niż UE i zrównać wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn na 60 lat z automatycznym przejściem na emkę beż żadnych cudów
wniosków
, oczywiście jak ktoś chce pracować to składa wniosek do ZUS o ZAWIESZENIE emerytury ! Pozdrawiam przyszłych emerytów
Proponuję emeryturę od 18 roku życia, a kto chce niech pracuje 😎
Moze uczciwiej byłoby przestać pobierać tzw. składki emerytalne od obecnie pracujących? Przecież nasze emerytury (jesli wogóle jakieś będą) zupełnie od nich nie zależą. A obecne emerytury i tak w ogromnej części sa finansowane bezpośrednio budżetu państwa.
W USA pragmatycznie połączono służbę celną z ochroną granic, jako służba US Custom and Border Protection
i tam sa różne przywileje tudzież ochrona zdrowia psychicznego
U nas połączenie celników ze skarbowcami to jak połączenie jeża z żółwiem, pierwszy tom gad a drugi to ssak, swoją drogą mający problem o okresie godów...
Skarbowcy ssak??? no biorąc pod uwagę zalecane zrzucenie "skorupy" w podejściu do podatników to może w kolejnym stuleciu coś z tego będzie. Generalnie to skarbowcy doją i są dojeni, to faktycznie ma coś od ssaka