Dyskryminacja cywili w KAS jest w większa, niż się wydaje. Siatka płac to tylko mnożniki, a przecież funkcjonariusze mają jeszcze "dodatki starcze" i brak składki zdrowotnej od niektórych części uposażenia. Należy jeszcze wspomnieć o tym, że funkcjonariusze mają maksymalne stażowe 25%, a cywile - 20%. W modernizacji jest także pula środków na sfinansowanie odpraw dla funkcjonariuszy - dla cywili nie ma...
A sama "siatka płac" - to tylko jedna kwestia związana z dyskryminacją cywili, o czym poniżej (archiwalne pismo RKS NSZZ "Solidarność" - poniżej"
Gorsza kasta nie tylko w KAS, ale też w służbie cywilnej…
Otrzymaliśmy do wiadomości „Instrukcję awansowania pracowników i funkcjonariuszy” w IAS. Instrukcja została opracowana przy współudziale celniczych ZZ, ale też zaakceptowana ochoczo przez Związkową Alternatywę oraz ZZ Egzekucji Administracyjnej.
Oto kryteria awansowania wskazane w instrukcji:
- kwalifikacje zawodowe - rozumiane jako posiadanie kwalifikacji zawodowych odpowiednich do realizacji zadań na danym stanowisku oraz umiejętność wykorzystania nabytych kwalifikacji i wiedzy w praktyce, a także dbałość o rozwój zawodowy i podnoszenie kwalifikacji przydatnych na danym stanowisku;
- postawę etyczną - postawa wskazująca na przestrzeganie zasad służby cywilnej, zasad etyki korpusu służby cywilnej oraz zasad etyki funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej;
- prawidłowe wypełnianie obowiązków służbowych - rozumiane jako odpowiedzialność, rzetelność, staranność (w tym terminowość), jakość i efektywność w wykonywaniu obowiązków służbowych, skutkujące uzyskaniem dobrych wyników;
- nastawienie na realizację powierzonych zadań - pojmowane jako gotowość do realizacji nowych zadań o wyższym stopniu trudności i złożoności,, nieuchylanie się od realizacji zadań w obliczu występujących trudności, umiejętność właściwej realizacji zadań i osiągnięcia celu w oparciu o kierunkowe wytyczne przełożonego;
- kreatywność - rozumiana jako radzenie sobie z sytuacjami niestandardowymi, wymagającymi wypracowania i podjęcia działań (rozwiązań) służących realizacji nowego zadania lub realizacji zadania w nowych warunkach, twórcze myślenie zmierzające do wypracowania nowych koncepcji w danej dziedzinie;
- przejawianie inicjatywy w działaniu - polegające w szczególności na: usprawnieniu działań/ procedur jednostki organizacyjnej, zakończeniu sprawy w wyniku niestandardowego rozwiązania, rozwiązaniu szczególnie trudnej i skomplikowanej sprawy, promowaniu pozytywnego wizerunku Krajowej Administracji Skarbowej;
- predyspozycje pracownika/ funkcjonariusza - umiejętności przydatne z punktu widzenia zadań realizowanych na danym stanowisku, np. umiejętność planowania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, odpowiedzialność, umiejętność efektywnego komunikowania się;
- współpracę - umiejętność efektywnej współpracy z przełożonymi/ współpracownikami w celu wypracowania konstruktywnych rozwiązań mających na celu poprawę jakości pracy/ służby i wizerunku Izby.
Przewiduje się następujące rodzaje awansów:
- awans płacowy;
- awans stanowiskowy - co do zasady - o jedno stanowisko wyżej i powiązany z awansem płacowym;
- awans w stopniu służbowym.
Jak widać, zasada awansów o jedno stanowisko nie dotyczy awansów funkcjonariuszy SCS na wyższy stopień służbowy…
Zapewniono też awanse w stopniach służbowych funkcjonariuszom, co w przypadku członków korpusu służby cywilnej nie istnieje (”Awansowanie funkcjonariusza na wyższy stopień służbowy w korpusie podoficerów Służby Celno-Skarbowej i korpusie aspirantów Służby Celno-Skarbowej powinno nastąpić po minimalnym okresie odbycia służby w danym stopniu wskazanym w art. 197 ust. 1 pkt 1-10).
Wynika z tego, że - co do zasady - funkcjonariusze mają zapewnione awanse na wyższe stopnie służbowe, i tak:
Art. 197. [Mianowanie na wyższy stopień służbowy]
- Mianowanie na wyższy stopień służbowy następuje odpowiednio do zajmowanego stanowiska służbowego, posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz opinii służbowej i nie może nastąpić później niż po odbyciu 5 lat służby w stopniach: szeregowych, podoficerów i aspirantów, z wyłączeniem stopnia starszego aspiranta, i nie wcześniej niż po odbyciu służby w stopniu:
1)starszego aplikanta - roku;
2)młodszego rewidenta - roku;
3)rewidenta - roku;
4)starszego rewidenta - roku;
5)młodszego rachmistrza - roku;
6)rachmistrza - roku;
7)starszego rachmistrza - roku;
8)młodszego aspiranta - 2 lat;
9)aspiranta - 2 lat;
10)starszego aspiranta - 2 lat;
11)podkomisarza - 2 lat;
12)komisarza - 2 lat;
13)nadkomisarza - 2 lat;
14)podinspektora - 3 lat;
15)młodszego inspektora - 3 lat;
16)inspektora - 3 lat.
Oczywiście dla niektórych te terminy to tylko teoria – przypominamy błyskawiczny awans Szefa KAS – B.Zbaraszczuka (no, ale to człowiek nadzwyczajnych zdolności i zasług[1]), któremu się to po prostu należy i basta!
Stopnie służbowe to nie stanowiska służbowe, ale – jak widać – funkcjonariusze mają podwójne okazje do awansów (mówiliśmy o tym na spotkaniach ze ZZ – inne ZZ nie poparły nas, że powinny być odmienne rozwiązania w służbie cywilnej z uwagi na mniejszą liczbę możliwości awansów…).
W korpusie służby cywilnej maksymalne mnożniki kwoty bazowej w instrukcji ograniczono (zmniejszono w stosunku do obowiązujących w rozporządzeniu stanowiskowym), przy czym w najmniejszym stopniu dla najwyższej kadry kierowniczej:
- dyrektor IAS: w rozporządzeniu jest 8, w instrukcji: 7,130
- zastępca DIAS: w rozporządzeniu jest 8, w instrukcji: 6,4
- naczelnik wydziału: w rozporządzeniu jest 6,5, w instrukcji: 6,0
- główny ekspert skarbowy w rozporządzeniu jest 6, w instrukcji: 4,50
- starszy specjalista w rozporządzeniu jest 4,5, w instrukcji: 4,3
- inspektor: w rozporządzeniu jest 3,4, w instrukcji: 3,4.
Ograniczenie mnożników w stosunku do mnożników ustawowych nie dotyczy funkcjonariuszy SCS. Wręcz przeciwnie – funkcjonariuszom mnożniki maksymalne podwyższono, co wymagać będzie nawet zmian rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Mnożniki dla funkcjonariuszy (aktualnie obowiązujące i przewidywane w instrukcji):
- dyrektor: było 6,200, jest 7,130
- zastępca DIAS było 5,5, jest 6,325
- naczelnik urzędu: było 5,5, jest 6,325
- kierownik oddziału: było 4,1, jest 4,715
- kierownik zmiany było: 3,2, jest 3,680
- zastępca kierownika oddziału, naczelnika wydziału i kierownika referatu (w służbie cywilnej brak takich stanowisk…): było 3,9, jest 4,715
- ekspert służby celno-skarbowej/kapelan:, było 3,4 jest 3,910
- starszy specjalista: było 2,9, jest 3,335.
Zgodnie z instrukcją nie ma żadnej możliwości awansowania związkowców na etatach - oczywiście z wyłączeniem funkcjonariusz służby Celno-Skarbowej, dla których jest przepis podany w tym zakresie wyżej, a więc awans w stopniu dla funkcjonariusza-związkowca, to wymóg.
Jesteśmy – jako służba cywilna – taką gorszą kastą w KAS (za przyzwoleniem Szefa Służby Cywilnej, który nie tylko nie widzi nic w tym złego, ale promuje rozwiązania to pogłębiające – wystarczy spojrzeć na ramowy regulamin nagradzania i brak zwiększania o chorobowe funduszu nagród członków korpusu służby cywilnej[2]). Co więcej – te „nożyce” się wciąż rozwierają.
Niedługo funkcjonariuszy obejmie dodatek „starczy” (funkcjonariusz pozostający w służbie powyżej 25 lat ma otrzymywać dodatkowe 1500 zł brutto (miesięcznie), a powyżej 28,5 lat ma dodatkowo 2500 zł brutto (miesięcznie).
Niedługo też funkcjonariusze otrzymają kolejne dodatki (dodatkowe!) stażowe (specjalne świadczenie po 15. roku służby będzie się rozpoczynało od 5 proc. uposażenia i co roku będzie rosło o 1 pkt proc. do osiągnięcia 15 proc. po 25 latach służby – trzeba przypomnieć, że funkcjonariusze mają stażowe już od 2. roku służby, a po 25 latach służby – 25% stażowego).
A przecież już teraz nie płacą składek na ubezpieczenie społeczne, składek na ubezpieczenie zdrowotne (jedynie na podstawie interpretacji MSWiA, bo ustawa dot. składek na ten temat milczy…) od nagród i dodatkowego wynagrodzenia rocznego (zwanego w S.C.S „nagrodami rocznymi”), mają dodatkowe urlopy (także na podratowanie zdrowia), zwrot kosztów przejazdów na wypoczynek, powiększany fundusz nagród z chorobowego, mundurówkę (także dla tych, którzy mundur zakładają dwa razy w roku…), ich służba jest traktowana jako praca w szczególnych warunkach (+3% do emerytury – co interesujące, dotyczy to także tych, którzy pracują przy biurku, na przykład w kadrach…) i wiele innych.
Tu warto wskazać, że zabiera się w IAS środki z wynagrodzeń na uposażenia, bo przecież funkcjonariuszy (om) wciąż mało. A jak wygląda w praktyce wykorzystanie funkcjonariuszy można zauważyć choćby w IAS, gdzie w kadrach czy działach ogólnych (przy biurku, jak cywile…), „służy” całkiem spora armia funkcjonariuszy (nawet w województwach „granicznych”). Na przykład w IAS w Białymstoku, gdzie brakuje funkcjonariuszy na granicy (a na granicy są najniższe uposażenia dla funkcjonariuszy w IAS w Białymstoku…), DIAS hoduje na stanowiskach cywilnych (przy biurkach, gdzie powinni być cywile…), i tak:
- w dziale komunikacji IAS - 2 funkcjonariuszy,
- w dziale wsparcia zarządzania i obsługi kancelaryjnej -1 funkcjonariusz,
- w dziale kadr i administracji personalnej - 6 funkcjonariuszy,
- w pionie finansowo-księgowym - 3 funkcjonariuszy,
- w pionie logistyki i usług - 8 funkcjonariuszy.
Przypuszczamy, że to niepełne dane, bo poza IAS są jeszcze delegatury, gdzie takie rzeczy są również, a powyższe dane tego nie obejmują (zresztą DIAS w Białymstoku zdaje się nawet nie wiedzieć ilu ma funkcjonariuszy ogółem w IAS, skoro podał nam, że w IAS w Białymstoku jest ich… 68 (za to co najmniej 2 funkcjonariuszy w korpusie generalskim...).
Oczywiście IAS w Białymstoku, to nie jedyna IAS, gdzie zatrudnia się funkcjonariuszy przy biurkach w kadrach, kancelariach czy księgowości – dane na ten temat podamy niedługo (w innych IAS w kadrach funkcjonariuszy też sporo…).
Problem jest szerszy: funkcjonariusze i cywile siedzą obok siebie nie tylko w działach „obsługowych”, robią dokładnie to samo – ale funkcjonariusze mają wcześniejsze emerytury i inne dodatki/bonusy (których, jak wspomniano wyżej będzie jeszcze więcej…), a członkowie służby cywilnej mogą tylko pozazdrościć i są co chwila dołowani, o czym świadczy choćby ta instrukcja czy regulamin nagradzania...
Szef KAS albo o tym nie wie (wątpimy w to, ale - jeżeli tak jest – to świetny przykład „optymalnego” zarządzania kadrami…), albo wie – i nie reaguje (może uznaje, że to jest w porządku – przypominamy, że w Policji na „cywilnych” stanowiskach – pracują cywilne…). Na granicach niedobór funkcjonariuszy, za to przy biurkach w centralach (obok cywili…) – dostatek.
Szef KAS – sam świeży funkcjonariusz coraz wyższego stopnia – pozwala na to. Jak się wydaje dotyczy to także paradowania na służbie przez funkcjonariuszy bez mundurów (związkowcy też nie lubią mundurów - na oficjalne spotkania przyjeżdżają po cywilnemu i wydaje się, że na sali nie ma funkcjonariuszy – wstydzą się munduru, czy co?).
Tolerowanie nieprawidłowości, to zresztą codzienność – wskazywaliśmy na to, co się dzieje w IAS w Krakowie, tamtejszy DIAS ma się świetnie[3] (SKAS miał się przyjrzeć, a przecież wskazywane nieprawidłowości, to tylko niektóre z nich – może warto przyjrzeć się użytkowaniu samochodu służbowego przez tego DIAS?). Zresztą o dualizmie ocen i awansach za nieprawidłowości w KAS długo można pisać[4].
W tak na marginesie pytamy: co się stało z poprzednim DIAS w Warszawie? Taki kozak, że do Waszyngtonu powinien iść (jak sam na spotkaniu ze ZZ stwierdził), a odszedł tak nagle i w niebyt. Przecież to też funkcjonariusz, tyle, że policyjny – może jakiś komunikacik, dlaczego odszedł – w stosunku do członków korpusu służby cywilnej nie ma takich oporów[5]…
[1] https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=27636
[2] https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28430
[3] https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=28459
[4] https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=27999
[5] https://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=26817
W Warszawie pełny beton:) Utwardzanie w stylu bemowskim :)
.
Ciekawe zgodnie z powyższym artykułem to stanowisko inspektora czy starszego specjalisty należą do najwyższej kadry kierowniczej. Teza z artykułu ( poniżej ten fragment) jest taka, że dla tych najwyższych stanowisk najmniej zmniejszono. Rzeczywiście dla inspektora nic nie zmniejszono, a dla starszego specjalisty 0,2 mnożnika. Natomiast dla DIAS zmniejszenie o blisko 0,8, zastępca DIAS zmniejszenie o 1,6.
To jedyne wytłumaczenie tej tezy bo przecież nie można uznać, że 1,6 i 0,8 są mniejsze od 0 czy od 0,2.
W korpusie służby cywilnej maksymalne mnożniki kwoty bazowej w instrukcji ograniczono (zmniejszono w stosunku do obowiązujących w rozporządzeniu stanowiskowym), przy czym w najmniejszym stopniu dla najwyższej kadry kierowniczej:
Słabe to i wybiorcze. Może jednak łaskawie zauważysz, że u funkcjonariuszy zastosowano lepsze mnożniki i jeszcze podniesiono je w rozporządzeniu? Czy poza mnożnikami nie widzisz dyskryminacji cywili w innym zakresie, bo jakoś do tego się nie odniosłeś? W Warszawie zabierano cały czas pieniądze z wynagrodzeń na uposażenia i ktoś robił to celowo ze szkodą dla KSC.
Skoro wiadomo o takiej sytuacji, gdzie siedzą funkcjonariusze i cywile biurko w biurko, również w komórkach merytorycznych (nie tylko Ias ale też ucs) to dlaczego nikt nie wystąpi do MF?
Nie ulega wątpliwości że cywile ze skarbówek na najniższych stanowiskach zyskali finansowo poprzez połączenie z mundurówką, a możliwe że osoby na wyższych stanowiskach również zyskali. Nie mniej w stosunku do mundurowych zawsze będą odmienne regulacje, bez względu czy to będzie policja, SG, czy straż więzienna. Należy się jednak zastanowić czy nie wziąć rozwodu i nie oglądając się na inne służby walczyć również skutecznie w naszych sprawach.
Obniżenie docelowego mnożnika w instrukcji, w stosunku do rozporządzenia dotyczy wszystkich stanowisk a wśród specjalistycznych: radcy, głównego eksperta, starszego eksperta, eksperta i poborcy.
Czyli generalnie osoby z większym doświadczeniem, wiedzą, może czasami stażem do zamrażarki
Coś źle