Kiedy audyt w KAS?


W Krajowej Administracji Skarbowej nadal nie ma audytu (może jest, ale tajny?). A sygnalizowaliśmy olbrzymie nagrody w MF, zatrudnianie osób poza służbą cywilną, media i SSC wskazują na kompromitujące działania KAS i MF - i nic. I jako ciekawostkę dodamy, że w sprawie skandalicznych awansów byłego Szefa KAS MF nie ustosunkowało się do tej pory. Pochwalają czy sami chcą pójść tą samą drogą?

"Wprowadzone przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej rozwiązania organizacyjne i kadrowe nie przyczyniły się w istotny sposób do poprawy wykonywania zadań przez Służbę Celno-Skarbową. Nie wdrożono systemu pomiaru efektywności pracy, kluczowego z punktu widzenia zarządzania polityką kadrową. Z opóźnieniem podjęto działania mające na celu zmniejszenie liczby wakatów, gdy braki kadrowe były już wyraźnie odczuwalne" - poinformowała Najwyższa Izba Kontroli (NIK).

Kontrola obejmowała okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 marca 2023 r.

Jak podano, Szef KAS zrealizował większość zadań zawartych w Kierunkach działania i rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej oraz Programie Modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej na lata 2020-2022 w zakresie organizacji i polityki kadrowej, ale nie dysponował kluczowym z punktu widzenia zarządzania polityką kadrową i oceny skuteczności wdrożonych zmian - systemem pomiaru efektywności pracy. Brak wdrożenia tych narzędzi zarządczych na poziomie całej organizacji - zdaniem NIK - w znaczący sposób ograniczył optymalne prognozowanie etatów w Służbie Celno-Skarbowej.

"Ujednolicenie siatki płac przyczyniło się co prawda do zredukowania różnic w wysokości uposażenia funkcjonariuszy w poszczególnych izbach administracji skarbowej, nie doprowadziło jednak do zmniejszenia dysproporcji w jednostkach na wschodniej i zachodniej granicy państwa" - wskazała Najwyższa Izba Kontroli.

NIK zwróciła również uwagę na nieprawidłowości przy awansach kierownictwa KAS. Jeden z szefów KAS - jak podano - awansował o osiem stopni w rekordowo krótkim czasie - zamiast 16 lat, zajęło mu to zaledwie 16 miesięcy.

W okresie objętym kontrolą sukcesywnie malała liczba funkcjonariuszy, którzy byli zaangażowani w kontrole SENT - podała Izba. Na koniec I kwartału 2023 r. przedmiotowe zadania realizowało 542 funkcjonariuszy, czyli jedynie 38 proc. minimalnej zaplanowanej obsady na co, w ocenie NIK, wpływ miał brak monitorowania przez Szefa KAS polecenia kierowania w pierwszej kolejności funkcjonariuszy do zadań zarezerwowanych dla nich w ustawie o KAS.

NIK podała, że od 2020 r. kierownictwo Krajowej Administracji Skarbowej otrzymywało sygnalne informacje od kierowników jednostek organizacyjnych KAS o wzmożonym zainteresowaniu funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej odejściem ze służby, z powodu możliwości przejścia na emeryturę mundurową. Na koniec 2022 r. uprawnienia do zaopatrzenia emerytalnego miało: 62,9 proc. funkcjonariuszy w Izbie Administracji Skarbowej w Szczecinie, 44,4 proc. funkcjonariuszy pełniących służbę w Izbie we Wrocławiu, 37,3 proc. w Izbie w Warszawie. W Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie staż służby uprawniający do emerytury posiadało około 50 proc. funkcjonariuszy.

Działania Szefa KAS mające na celu ograniczenie liczby wakatów i poziomu fluktuacji funkcjonariuszy SCS zostały, w zdecydowanej większości, podjęte w 2021 r., czyli w roku, w którym poziom odejść osiągnął najwyższy poziom na przestrzeni kontrolowanego okresu - oceniła Izba. "Działania te nie mogły przynieść efektu, gdyż nie miały charakteru działań zapobiegawczych, zaplanowanych w ramach polityki kadrowej dla KAS i realizowanych z wyprzedzeniem w celu niedopuszczenia do wystąpienia sytuacji niepożądanych w tych obszarach" - podano.

Służba Celno-Skarbowa to wyodrębniona w ramach Krajowej Administracji Skarbowej jednolita i umundurowana formacja. KAS została utworzona 1 marca 2017 r., gdy w ramach reformy skonsolidowano trzy działające oddzielnie piony: administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Jej celem było umożliwienie lepszego wykorzystania zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych. Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej realizują zadania głównie w ramach urzędów celno-skarbowych oraz w Ministerstwie Finansów. Posiadają uprawnienia śledcze, analityczne i kontrolne oraz monitorują przepływ wybranych grup towarów. Szefem Służby Celno-Skarbowej, jak i całej Krajowej Administracji Skarbowej, jest sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

 

(wnioski ze sprawozdania Szefa Służby Cywilnej)




(2)
  • avatar

    Ze Sprawozdania Szefowej SC:

    "Zatrudnienie na wybranych stanowiskach poza służbą cywilną

    W 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki kontroli „Funkcjonowanie służby   cywilnej oraz służby zagranicznej”. NIK zwróciła m.in. uwagę na stosowaną w niektórych   urzędach praktykę zatrudniania pracowników na stanowiskach „ekspertów” na podstawie   ustawy o pracownikach urzędów państwowych i powierzania im tożsamych lub podobnych   zakresów obowiązków do przypisanych pracownikom zatrudnionym na stanowiskach   urzędniczych na podstawie ustawy o służbie cywilnej. W odróżnieniu od rekrutacji do służby   cywilnej, stanowiska te nie są obsadzane w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.

    Aby zbadać skalę tego zjawiska przeprowadziliśmy badanie zatrudnienia osób na tzw.   stanowiskach „niemnożnikowych” w urzędach zatrudniających członków korpusu służby   cywilnej. Wyniki tego badania pokazały, że zatrudnienie na stanowiskach „niemnożnikowych”   na 31 grudnia 2023 r. wyniosło 24,7 tys. etatów. Stanowi to 20,3% zatrudnienia korpusu   służby cywilnej. Katalog tych stanowisk jest dość zróżnicowany. Są to przede wszystkim   stanowiska o charakterze pomocniczym, technicznym czy robotniczym.

    Na stanowiskach „ekspertów”, na które uwagę zwróciła Najwyższa Izba Kontroli,   zatrudnienie wyniosło 1,5 tys. etatów (głównie w ministerstwach z KPRM, urzędach   centralnych i urzędach wojewódzkich). Jest to 1,2% zatrudnienia w całej służbie cywilnej.

    Niepokojący jest jednak fakt, że w niektórych kategoriach urzędów zatrudnienie na tych   stanowiskach stanowiło do 5% zatrudniania członków korpusu służby cywilnej. Merytoryczne   zadania, które te osoby wykonywały powinny być realizowane przez członków korpusu służby cywilnej. Jest to bowiem grupa pracownicza konstytucyjnie ustanowiona do   wykonywania zadań państwa. Nie powinno zatem dochodzić do sytuacji, w której zadania   i obowiązki urzędnicze są powierzane osobom spoza korpusu służby cywilnej. Może to   prowadzić do ograniczania roli korpusu służby cywilnej w zawodowym, rzetelnym,   bezstronnym i politycznie neutralnym wykonywaniu zadań państwa.

    Szczegółowe dane dotyczące zatrudnienia na tzw. stanowiskach „niemnożnikowych”   zaprezentowano w części II Sprawozdania - Stan służby cywilnej w 2023 roku (2.1   Zatrudnienie) (...)

     

    Monitorowanie zatrudnienia na wybranych stanowiskach poza służbą cywilną

    Jako szefowa służby cywilnej uważam, że realizacja zadań służby cywilnej przez   pracowników innych grup urzędniczych nie powinna mieć miejsca. Będę monitorowała to zagadnienie, weryfikowała zadania wykonywane przez osoby zatrudnione m.in. na   stanowiskach „ekspertów”. Będę dążyła do rozwiązania tej sytuacji i właściwego stosowania   przepisów prawa. (...)"

    (za: https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/sprawozdaniessc )

  • avatar

    "W Platformie od kilku tygodni narasta przekonanie, że rozliczenia ekipy PiS następują zbyt wolno. Z informacji Onetu wynika, że w trakcie niedawnego wyjazdowego posiedzenia klubu Koalicji Obywatelskiej doszło nawet do poważnej dyskusji na ten temat, w której głos zabrał Donald Tusk. Premier miał przyznać, że w niektórych przypadkach sprawy idą opornie. (...) Jeden z kolegów głośno powiedział, że w Orlenie na różnych poziomach wciąż siedzą "obajtki", którzy są mocni i finansują z pieniędzy spółek z grupy przedsięwzięcia, które są bliskie PiS-owi — mówi nam poseł Koalicji Obywatelskiej."

    Chyba nie tylko w Orlenie...

    https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/zniecierpliwienie-w-platformie-rozliczenia-ida-zbyt-wolno/shv1k71

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.